6 juni 2011

It Fryske Gea opent eerste libellenvlonder

Peter de Boer (FaunaX) en Ultsje Hosper (It Fryske Gea) openen de libellenvlonder bij de Catspoele.
Op woensdag 1 juni heeft It Fryske Gea zijn eerste libellenvlonder geopend bij de Catspoele. Op deze plek is in 2005 de oostelijke witsnuitlibel ontdekt, die hier sindsdien een populatie heeft. Peter de Boer, ecoloog bureau FaunaX en oud-medewerker van It Fryske Gea, bedacht deze oplossing voor libellenliefhebbers en opende samen met directeur Ultsje Hosper de vlonder.

Het terrein bij de Catspoele is zeer kwetsbaar en ontoegankelijk. Met de opening van de libellenvlonder is het nu mogelijk om naast tientallen soorten libellen ook de bijzondere oostelijke witsnuitlibel te observeren. De vlonder is zorgvuldig geplaatst, zonder de kwetsbare vegetatie te beschadigen. De Vlinderstichting, aanwezig bij de opening, steunt dit soort initiatieven. Op deze manier kunnen bijzondere soorten worden waargenomen, zonder de kwetsbare natuur te beschadigen.