30 april 2015

Juffertjes kleuren waterkant blauw

Vrouwtjes van lantaarntje kunnen allerlei kleuren hebben op hun borststuk (foto: Kars Veling)
Langs sloten, vijvers en waterpartijen, maar ook bij een wat kleinere tuinvijver is het nu volop genieten van de juffertjes. De meeste van deze frêle diertjes zijn vooral blauw gekleurd. Vier daarvan zijn erg algemeen en kun je ook in je tuin tegenkomen.

De meest voorkomende juffer in ons land is het lantaarntje. Bij allerlei soorten watertjes en zelfs in water van bedenkelijke kwaliteit kunnen ze overleven. Wel zie je dat bij goede waterkwaliteit de aantallen enorm oplopen. Zie je bij goed weer slechts een of twee lantaarntjes dan is het niet goed gesteld met het water. Op goede plekken zie je er zo 20 of 30 bijeen.

De mannetjes zijn blauw met zwart. De naam heeft hij te danken aan het fluorescerende lichtgevende blauwe segment aan het achterlijf. Bij slecht licht zie je een vliegend klantaartje vooral door dat blauwe ‘lantaarntje’. Het achterlijf is donker en de kleur zie je weer terug op het borststuk, dat bij het mannetje altijd blauw is. Bij de vrouwtjes kun je alle kleuren van de regenboog tegenkomen en kan het borststuk geel, groen, roze, paars of nog een andere kleur zijn.

Vier waterjuffers: v.l.n.r. boven: lantaarntje & watersnuffel, onder: variabele- & azuurwaterjuffer (fot's: Kars Veling)

Een van de algemene blauwe juffertjes: azuurwaterjuffer (foto: Kars Veling)
Andere blauwe juffertjes zijn azuurwaterjuffer en variabele waterjuffer. Deze lijken wel wat op elkaar, met afwissende blauwe en zwarte segmenten op het achterlijf en een lichte blauwe streep bovenop de schouder (op het borststuk). Bij de variabele waterjuffer is die schouderstreep meestal onderbroken, waardoor er een soort van uitroepteken zichtbaar is. Bij azuurwaterjuffer is die schouderstreep altijd ononderbroken. Beide soorten zijn in het hele land te zien, hoewel op de zandgronden azuurwaterjuffer wat algemener is, terwijl in klei- en veengebieden de variabele meestal de overhand heeft. Ook vooral op de zandgronden en vrijwel ontbrekend in de zware zeekleigebieden is watersnuffel. Ook deze heeft een blauwe schouderstreep, maar deze is breed ev valt daardoor goed op. Deze vier juffertjes kleuren nog vele weken de waterkanten prachtig blauw.