30 november 2015

Kom naar de waarnemers- en puzzeldag!

Op 19 december is er in Natuurplaza in Nijmegen een waarnemersdag. Daar zijn presentaties, workshops en de mogelijkheid om foto's van alle soortgroepen op naam te brengen.

• Eindelijk die (vakantie)foto’s van een soortnaam voorzien
  • Leren hoe ik met een bat-detector kan werken
  • Persoonlijk kennis maken met de coördinator van dat onderzoek
  • Samen met een expert de naam van die paddenstoel of dat mos vinden
  • Horen over eDNA en of dat het einde is van veldwerk
  • Een vakantiebestemming vinden met veel van mijn favoriete soorten
  • Wat voor nieuw onderzoek staat er op stapel voor de komende tijd?

Op zaterdag 19 december staat Natuurplaza open voor waarnemers om hierover, maar ook over allerlei andere zaken die u bezig houden te praten. Medewerkers van de PGO’s en Waarneming.nl zijn in zogenaamde ‘meet and greets’ aanwezig om persoonlijk kennis te maken met de waarnemers en om alle vragen te beantwoorden. Zo kunt u overleggen met mensen van SOVON hoe u het beste dat vogelonderzoek aan kunt pakken, kunt u bij RAVON terecht met dat rare geluid dat u steeds hoort in de vijver en bij EIS met die vraag over pissebedden waar u al twee jaar mee rond loopt. Als er bepaalde zaken of onderwerpen zijn waar u zeker meer over wilt weten kunt u dat ook al aangeven bij uw opgave en dan kijken of we daar speciaal aandacht aan kunnen geven.

Allerlei soorten en soortgroepen komen aan de orde op deze waarnemersdag.

Presentaties en workshops

Er zijn presentaties over uiteenlopende onderwerpen, bijvoorbeeld over de digitale atlasprojecten, over monitoring van bestuivers, over paddenstoelenonderzoek en hoe u daaraan mee kunt werken en over klimaatverandering en vlinders en wat waarnemers daarvan merken. Tijdens workshops worden moeilijke soorten en soortgroepen behandeld en zal ook worden ingegaan op de vele mogelijkheden die internet biedt bij herkenning. Ook zal kaf van koren worden gescheiden, want niet alles dat op internet verschijnt is even betrouwbaar.

Eigen foto’s op naam brengen

Ook kunt u, met medewerkers van de PGO’s en Waarneming, gaan puzzelen. U kunt met eigen (digitale) foto’s langs bij experts, die samen met u en met literatuur en internet zullen proberen de soort op naam te brengen. Dat kan gaan om Nederlandse soorten, maar ook als u op vakantie een reptiel, vlinder of orchidee hebt gefotografeerd kunt u deze meenemen en wie weet wordt ook deze samen gedetermineerd. Samen met u, want het is de bedoeling dat u zelf ook weer een stap verder komt in hoe je het beste een soort op naam brengt. Ook als u zelf geen foto’s meeneemt, u kunt natuurlijk mee puzzelen met die van anderen.

Kortom, een doe-dag met, voor en door natuurwaarnemers!

Wanneer: zaterdag 19 december, van 10.00 – 16.00 uur
Waar: Natuurplaza, Toernooiveld 1, 6525ED Nijmegen

Geef u hier op voor de waarnemersdag.

Op 15 december ontvangt u meer informatie en het definitieve programma.