steenrode heidelibelklein koolwitje op sleedoornheideblauwtjedistelvlinder op kattenstaart
De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Helpt u ook mee?

4 oktober 2010

Laat de druiven hangen

Agaatvlinder op druif (foto: Kars Veling)
Niet geoogste druiven, die aan de struik beginnen te rotten zijn uitstekende nachtvlinderlokkers. Nu er minder bloeiende planten zijn wordt fruit steeds aantrekkelijker als voedselbron. Ga ’s avonds maar eens kijken met een zaklamp.

Het mag dan geen goed druivenjaar zijn, als ik onze Nederlandse wijnmakers moet geloven, maar er hangen er bij mij in de achtertuin toch flinke trossen. Deze worden niet geoogst, tenminste niet door ons. De vogels hebben het ‘laaghangend’ fruit al weggehaald, maar er hangen nog voldoende trossen waar ze blijkbaar niet goed bij kunnen of durven. Deze beginnen voor een deel al te beschimmelen en rotten, maar dat is precies de bedoeling. Zo worden ze steeds aantrekkelijker voor nachtvlinders. Er zijn nogal wat soorten die in het najaar overschakelen van nectar op rottend fruit. Zo hebben we nu al dagen achtereen een agaatvlinder (Phlogophora meticulosa)die zich te goed doet aan het gistende vocht uit de druiven. Zo rond een uur of acht komt hij tevoorschijn en begint met drinken. Er zijn nachten dat hij om half een, als ik naar bed ga, er nog steeds zit.

Volgeling (foto: Kars Veling)
Met zijn roltong haalt hij de voedingsstoffen uit de vruchten. Ook de volgeling (Noctua comes), familielid van de huismoeders, heeft de pergola ontdekt. Deze zat niet op de druiven zelf, maar zat te snoepen van een steeltje waar de vogels, eerder die avond, de druiven vanaf hadden getrokken. De volgeling is zo’n beetje aan het einde van zijn vliegtijd. De agaatvlinder vliegt ook vooral tot in oktober, maar ook uit de wintermaanden zijn er regelmatig meldingen van deze soort. Binnenkort verschijnen er nog heel wat andere soorten nachtvlinders die in de koele herfst en koude wintermaanden gewoon actief zijn. Als je zorgt voor rottend fruit kun je ze goed te zien krijgen, want erg snel wegvliegen doen ze niet. Ook bloeiende klimop is momenteel een erg goede vlindertrekker.