23 augustus 2011

Late aardbeivlinder Kennemerduinen

Groot was de verassing toen op 15 augustus een aardbeivlinder werd gemeld uit de Kennemerduinen (Foto: Kars Veling)
Op 15 augustus is in de Kennemerduinen een aardbeivlinder gezien. Dit is een zeldzame vlinder in Nederland, maar helemaal bijzonder is dat hij zo laat in het jaar nog gezien wordt. Normaal vliegt de soort uiterlijk tot eind juni.

De aardbeivlinder is een voorjaarssoort die vliegt van april tot juni. In sommige jaren worden tot eind juni nog wel vlinders waargenomen. Door het warme voorjaar was de vlinder er dit jaar op tijd bij. De eerste melding in 2011 dateert van 10 april. Met een piek in de loop van mei werd de laatste vlinder doorgegeven op 17 juni.

Groot was dan ook de verassing toen op 15 augustus weer een aardbeivlinder werd gemeld uit de Kennemerduinen. Dat moet een tweede generatievlinder zijn, en dat is in Nederland niet gebruikelijk. In Zuid-Europa kent de aardbeivlinder wel meer generaties. Waarschijnlijk doordat de vroege ontwikkeling van de rups door het erg warme voorjaarsweer sterk werd versneld komen nog in dit zelfde jaar de nakomelingen tevoorschijn.

We zijn benieuwd of het bij deze ene melding zal blijven of dat de soort ook op de andere vliegplaatsen aan een extra generatie begint. De soort is, naast in de duinen ten zuiden van het Noordzeekanaal, ook aanwezig op de Veluwe, in Drenthe en op sommige kleine verspreide vliegplaatsen elders in het land.