27 oktober 2011

Late bleke grasworteluil (Apamea lithoxylaea)

Op 17 oktober 2011 werd in Rockanje een bleke grasworteluil (Apamea lithoxylaea) aangetroffen op smeer. Foto: Karel Rijsdijk.
Op 17 oktober 2011 namen Karel Rijsdijk en Peter Rooij een bleke grasworteluil (Apamea lithoxylaea) waar, een soort die normaal gesproken tot eind augustus vliegt.

Enkele weken geleden maakten we bij de nieuwsberichten melding van een voorjaarsuil in de herfst. Naar aanleiding daarvan kregen we van Karel Rijsdijk een foto opgestuurd van een bleke grasworteluil die op 17 oktober werd aangetroffen op smeer.

De bleke graswortelvlinder is een niet zo gewone soort die verspreid over het land voorkomt. De vlinders komen zowel op licht als op smeer en bezoeken bloemen. Deze soort uit de familie van de uilen vliegt normaal gesproken in één generatie van begin juni tot eind augustus (zie de vliegtijddiagram hiernaast). Ook weer een bijzondere waarneming dus!