10 november 2011

Late juffers

Bruinrode heidelibel is altijd nog laat in het jaar actief (foto: Kars Veling)
De zachte herfst heeft ervoor gezorgd dat veel soorten langer doorvliegen dan normaal. Dat geldt voor dagvlinders, maar ook voor libellen.

Op de Strabrechtse heide werden afgelopen dinsdag 8 november nog zes soorten libellen gezien. Uiteraard waren dat de bruinrode en zwarte heidelibel en houtpantserjuffer, die altijd tot laat in het jaar nog actief zijn, maar ook zwervende heidelibel, watersnuffel en tengere pantserjuffer werden nog gezien. Met name de twee juffertjes zijn normaal gesproken inde loop van oktober wel verdwenen. Door het zachte weer vliegen ze langer door dan normaal. Waarschijnlijk zullen ze ook de komende dagen, als het zonnig weer is en nog niet vriest nog actief blijven. We zijn benieuwd naar uw ‘laatstelingen’ dus geef ook uw laatste waarnemingen door via Telmee.

Watersnuffel (foto: Kars Veling)