12 juli 2011

Lege vlinderstruiken

In mei zaten er wel kleine vossen op de vroegbloeiende Buddleja alternifolia (foto: Kars Veling)
We krijgen nogal wat verontruste telefoontjes van mensen met bloeiende Buddleja’s, die opmerkelijk weinig vlinders zien. Men maakt zich daar zorgen over. Vermoedelijk zullen ze de komende weken wat gerustgesteld worden.

Op de vlinderstruik vinden we vooral vier zogenaamde kroeglopers. Dit zijn algemene vlinders die heel mobiel zijn en overal te zien zijn waar maar nectar is te halen. Deze vier soorten zijn verzot op de vlinderstruik en je kunt ze er soms met vijf of tien tegelijk op aantreffen. De kleine vos is er een van. Deze was er dit jaar erg vroeg bij en de nakomelingen van de overwinterde vlinders vlogen al in mei, toen onze vlinderstruiken nog in knop stonden. Deze hebben zich weer voortgeplant, maar deze zijn nu nog rups en pop. De nieuwe vlinders zijn er nog niet. Ook de dagpauwoog moet nog komen hoewel de afgelopen dagen wel de eerste meldingen van verse vlinders binnenkwamen. De atalanta is ook nog niet in die aantallen aanwezig die we gewend zijn, maar ook dat kan zeker nog komen. Alleen de distelvlinder laat het dit jaar waarschijnlijk afweten. Er zijn in mei en begin juni maar weinig trekkers hier aangekomen en ook van de zomer zal deze grote vlinder waarschijnlijk niet veel worden gezien. Toch denken we bij De Vlinderstichting dat over een week of twee de vlinderstruiken weer ouderwets gevuld kunnen zijn.