3 juni 2013

Leuke libellen en vlinders zien in je eigen omgeving?

Veel mensen gaan regelmatig op pad om vlinders en libellen te kijken. De waarnemingen worden doorgegeven aan De Vlinderstichting. Zo krijgen we een goed beeld van waar welke vlinders voorkomen.

Van heel veel libellen en vlinders hebben we waarnemingen in ons bestand zitten. Deze zijn voornamelijk bijeen gebracht door vrijwilligers. Die gegevens worden ook gebruikt om de vlinders beter te beschermen.

Soms zijn de meldingen al van een aantal jaar geleden en dan zijn we erg benieuwd of de soort er nog steeds voorkomt. Nu is er een website waarop je kunt zien waar, bij jou in de buurt, tot voor kort karakteristieke soorten voorkwamen. Je kunt dan gericht in dat hok gaan zoeken of je hem te zien kunt krijgen. Als dat vervolgens weer wordt doorgegeven krijgen we een nog beter beeld van het voorkomen van die soorten.

Let op: de libellen zijn al geupdate voor 2013, de vlinders volgen zeer binnenkort.

Ga naar de website