Lezingen

Medewerkers van De Vlinderstichting verzorgen regelmatig lezingen voor uiteenlopende doelgroepen. In de agenda kunt u zien welke lezingen er de komende tijd gegeven worden.

Wilt u een lezing organiseren?
De inhoud van de lezingen wordt in overleg vastgesteld. De kosten van een lezing bedragen overdag € 100,- per uur, waarbij ook voor de reistijd het uurtarief in rekening wordt gebracht; ’s avonds betaalt u € 90,- per lezing. Daarnaast betaalt u een reiskostenvergoeding van € 0,33 per kilometer.

Wilt u een medewerker van De Vlinderstichting voor uw organisatie een lezing laten houden, neem dan contact op met De Vlinderstichting, tel. 0317-467346.

Filmlezing: vlinders en libellen in beweging

Lezing met films, door Annette van Berkel
Annette van Berkel filmt al ruim 10 jaar vlinders en libellen in Nederland voor De Vlinderstichting. Uit dit beeldmateriaal maakt zij korte films van 10 tot 20 minuten.

Tijdens de lezing laat zij meerdere films zien en vertelt er het verhaal bij.
De meerwaarde van film is natuurlijk dat de vlinders en libellen bewegen. We zien daardoor allerlei leuk gedrag. Bijzondere fasen als het vervellen en ontpoppen bij vlinders en het uitsluipen van libellen worden mooi zichtbaar. Kortom u krijgt allerlei nieuwe aspecten van het vlinder- en libellen-leven zien.
Het wordt een avond natuur beleven waardoor u voortaan een ander gevoel hebt bij deze fantastische dieren!

U kunt kiezen voor een avondvullend programma met alleen vlinderfilms, alleen libellenfilms of met vlinder- én libellenfilms. Er is ook een film over wilde bijen in de tuin.

Kies vier titels van films uit onderstaande lijst. Deze films worden getoond met live commentaar. Er worden nog een of twee films aan toegevoegd om een op maat geschreven programma te maken.

Een filmlezing kan van oktober t/m april geboekt worden op een doordeweekse avond en van oktober t/m maart overdag.

Welke films zijn er beschikbaar?

VLINDERFILMS

Het leven van de vlinder

Intieme leven
Hoe zoeken vlinders hun partner? Hoe vertellen ze elkaar dat ze wel of juist niet willen paren? Hoe drinken vlinders eigenlijk? En hoe komt die prachtige vlinder uit de pop tevoorschijn? U krijgt het allemaal te zien.

Rupsje nooit genoeg
U beleeft mee hoe rupsen eten, vervellen, verpoppen en hun vijanden ontlopen om uiteindelijk vlinder te worden.

Vlinders in de seizoenen

Voorjaarskriebels
De eerste vlinders in het voorjaar: mooiere lentebodes zijn er niet! Hoe het vlinderleven in het vroege voorjaar op gang komt.

De herfsttuin vol vlinders
Wat kun je doen om ook in de herfst vlinders in je tuin te krijgen? Hoe belangrijk zijn tuinen voor vlinder-overwintering? Prachtige herfstkleuren met de vlinders van het najaar.

De tuin als vlinderlusthof
Het hele jaar vlinders in de tuin: hoe doe je dat? Welke bloemen trekken vlinders aan en welke planten gebruiken ze voor de voorplanting. Kortom hoe geniet je in alle seizoen van vlinders (of hun rupsen) in de tuin.

Vlinders in de Nederlandse landschappen

Kleur in het bos
De typische vlinders van het bos, wie zit waar en waarom daar? Hoe ziet een goed vlinderbos er uit? Van bont zandoogje tot grote weerschijnvlinder.

Heide- en veenvlinders
Prachtige landschappen met mooie vaak zeldzame vlindersoorten zoals het gentiaanblauwtje en het veenhooibeestje passeren de revue.

Meer dan gras
Vlinders hebben bloemen nodig. Bloemrijk grasland is echter een van onze meest bedreigde landschappen. Welke vlinders leven er en hoe helpen we ze. Over zilveren manen en bruin zandoogjes.

Achter de Zeereep
De duinen zijn een van onze meest vlinderrijke landschappen. Waarom? En hoe houden we dat zo. Hele fraaie beelden van onder andere de prachtige kleine en duinparelmoervlinder.

Soortfilms

Het oranjetipje
De fascinerende gedaanteverwisseling aan de hand van het leven van het oranjetipje.

De grote vuurvlinder
In deze korte soortfilm komt onze nationale trots in beeld: de grote vuurvlinder: enig in de wereld en geweldig om te zien!

De distelvlinder
Het wonderbaarlijke leven van de distelvlinder, een trekvlinder, in beeld: hoe doet ie dat: van Afrika naar Nederland en weer terug?

Nachtvlinders

Nachtvlinders in de tuin
Ontmoet de geheimzinnige nachtvlinders! Wat zit er in onze eigen tuin en hoe krijg je ze te zien?

Klein is fijn
De allerkleinste nachtvlinders, de micro’s, in onze omgeving. Wat kom je in je tuin tegen en hoe doen zij het?

LIBELLENFILMS

Libellen: leven en werk
Libellen ziet u ’s morgens wakker worden, hun ogen poetsen, jagen op prooi, paren en hun eieren leggen. Uniek zijn de beelden van de onder water jagende larven en hoe die weer een libel worden. En hoe deze jagers ook zelf gejaagd worden.

Juffers: leven en werk
Hoe leven die prachtige fragiele waterjuffers? We volgen ze tijdens hun leven onder en boven water. Hoe zoeken mannetjes vrouwtjes, hoe paren zij en welke gevaren lopen ze tegen het lijf.

Heidelibellen: What’s in a name?
Ontmoet de heidelibellen en wat hebben ze met heide te maken? We hebben meer dan 8 soorten in Nederland en na deze film is het herkennen van de meeste een stuk eenvoudiger.

Veel, meer, meest
Blauwe waterjuffertjes kom je overal tegen. Ook vaak in de tuinvijver en in de sloot, poel of ven in de buurt. Ze zijn mooi, dynamisch en goed uit elkaar te houden.

Libellen in de lift
De vooruitgang van libellen aan de hand van eigen ervaringen in de Betuwe.

De groene glazenmaker
De groene glazenmaker is een prachtige, zeldzame en Europees beschermde laagveenlibel met een bijzondere leefwijze, helemaal gebonden aan krabbenscheer.

BIJENFILM

Wilde bijen in de tuin
Wilde bijen hebben het nog moeilijker dan honingbijen. Steden en dorpen met hun tuinen worden een steeds belangrijker leefgebied. In deze film maakt u kennis met een aantal wilde bijen in de tuin. Wat kunnen we voor ze doen zodat onze tuinen zoemende lusthoven worden?

Laatste wijziging: 9 mei 2016
Koraaljuffer.