WeidebeekjufferBandheidelibelLantaarntjegroene glazenmaker

Doe mee!

Iedereen met een redelijke kennis over de Nederlandse libellen kan meedoen aan het monitoringproject. Een beetje doorzettingsvermogen is wel nodig want een route wordt negen keer per jaar bezocht. Het is natuurlijk niet noodzakelijk om alle Nederlandse libellen in een oogopslag te kunnen herkennen, maar het is wel raadzaam om de libellen in uw omgeving redelijk eenvoudig op naam te kunnen brengen.
Het is leuk om de telwerkzaamheden in samenwerking met anderen uit te voeren. Daarom is het ook mogelijk om als groep een of meerdere routes te lopen. Dat kan als libellenwerkgroep, maar ook met een aantal vrienden of collega's. In dat geval wordt een hoofdteller aangewezen die de contacten met de co√∂rdinator onderhoudt. De co√∂rdinator van het libellenmonitoringprogramma helpt u graag bij het vinden van andere libellenwaarnemers in uw buurt.

Verschillende mogelijkheden...

U kunt op verschillende manieren bijdragen aan het monitoringprogramma. De meeste aandacht gaat uit naar routes met Rode Lijst-soorten. Deze soorten zijn achterin de handleiding te vinden. Routes zonder Rode Lijst-soorten zijn natuurlijk ook belangrijk. De algemene soorten van nu kunnen namelijk de zeldzame soorten van de toekomst worden en ook die soorten houden we graag in de gaten. Dus ook een interessant watertje in de buurt van woon- of werkplek kan een aantrekkelijk en weinig tijdrovende manier bieden om mee te werken aan het meetnet.

De oostelijke witsnuitlibel staat op de Rode Lijst.
Veel populaties van de Rode Lijst-libellen liggen in natuurgebieden, ver weg van de bebouwde omgeving. Om deze soorten toch bij te kunnen houden worden hier soortgerichte monitoringroutes gelopen. Deze routes worden speciaal voor een of twee soorten uitgezet en hoeven maar drie keer per jaar te worden geteld. Hiervoor is een reiskostenvergoeding beschikbaar als deze locaties ver (meer dan 10 kilometer) van de woon- of werkplaatsen verwijderd liggen. Deze manier van monitoring kan een aantrekkelijk alternatief zijn voor mensen die maar een paar dagen tijd hebben, maar wel aan het monitoringproject willen bijdragen.

Wilt u meedoen? Neem dan contact op met . Hier kunt u ook terecht met uw met vragen, opmerkingen of suggesties.

Laatste wijziging: 12 januari 2016

Meetnetten online

Online gegevens invoeren? Dat kan via Meetnetten online.

De bruine korenbout is vrij zeldzaam maar staat vooralsnog niet op de Rode Lijst.
De kleine roodoogjuffer komt vrij algemeen voor.