6 april 2011

Massavangst kleine voorjaarsuilen (Orthosia cruda)

Afgelopen weekend beloofde vooraf qua weer ideale omstandigheden te bieden om met behulp van lichtvallen wat voorjaarssoorten te vangen. Aldus besloten Leo Hassink en Marc Bulte de avond van 2 april lichtvalkasten op te zetten bij het ringstation Overdinkel en op het Boerskotten, beide nabij Losser in Twente.

Op zondagmorgen 3 april werd de vangst bekeken. Meteen bij het openen van de vallen werd duidelijk dat het een heel erg goede vangst was: de vallen zaten bomvol met vlinders, voornamelijk voorjaarsuilen. De eierdozen (die op de bodem liggen om vlinders die de val in vliegen een schuilplaats te bieden) waren bezaaid met vlinders (zie de foto hieronder) en bij het oppakken van de dozen kropen de vlinders gelijk de handen op en de mouwen in.

De kleine voorjaarsuil (Orthosia cruda). Foto Marian Schut.
Tussen deze vele algemene soorten werden onder andere ook nog een gevlekte winteruil (Conistra rubiginea) en enkele sierlijke voorjaarsuilen (Orthosia gracilis) gevonden.
Maar de show werd toch gestolen door de kleine voorjaarsuilen (Orthosia cruda) die werkelijk overal zaten. Uiteindelijk werden er een kleine 3000 kleine voorjaarsuilen geteld in de drie vallen, waarvan circa 2000 exemplaren uit één val van het Boerskotten kwamen!!

Zie ook het nieuwsberichtje Vlinders op bloeiende wilg (vervolg) waarin een filmpje van de kleine voorjaarsuil op bloeiende wilg te zien is.