steenrode heidelibelklein koolwitje op sleedoornheideblauwtjedistelvlinder op kattenstaart
De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Helpt u ook mee?

2 september 2015

Meer leefgebied voor het pimpernelblauwtje

Het pimpernelblauwtje is een unieke vlinder en komt nog maar op één plek in Nederland voor. En er hoeft maar iets te gebeuren en hij is ook daar weg. De Vlinderstichting en Natuurmonumenten proberen dat te voorkomen.

In de jaren ’70 stierf het pimpernelblauwtje in Nederland uit. In natuurgebied de Moerputten bij ’s-Hertogenbosch is 25 jaar geleden deze bijzondere vlinder opnieuw uitgezet. Sindsdien doet hij het daar goed. Zelfs zo goed, dat een deel van de kolonie zich best elders zou kunnen vestigen, ware het niet dat er geen geschikt ‘elders’ in de buurt is.

Collega Irma vertelt in Vara's Vroege Vogels hoe we nieuw leefgebied voor het pimpernelblauwtje aanleggen.

Veeleisende vlinder

Het pimpernelblauwtje heeft een specifieke combinatie van factoren nodig: natuurlijk zijn waardplant, de grote pimpernel, maar ook de moerassteekmier – op wie hij parasiteert. Die moerassteekmier heeft zo ook weer zijn eigen geschikte omstandigheden nodig – bijvoorbeeld springstaarten: kleine insecten die in de grond leven en gegeten worden door deze mier. En allemaal hebben ze arme grond nodig.

Blues in the Marshes

Met het project ‘Blues in the Marshes’ maakt de Vlinderstichting samen met onder andere Natuurmonumenten nieuw blauwgrasland van honderden hectares oude landbouwgrond. Dat heeft heel wat voeten in aarde, maar het eerste blauwgras laat zich al zien; met een beetje geluk volgt de pimpernel dan vanzelf. De vestiging van het pimpernelblauwtje in het nieuw aangelegde gebied zou een prachtige beloning zijn voor al het harde werk dat wordt verzet!