steenrode heidelibelklein koolwitje op sleedoornheideblauwtjedistelvlinder op kattenstaart
De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Helpt u ook mee?

1 februari 2011

Meer nachtvlinders op vogelvoer

Zwartvlekwinteruil op pinda's (foto: Koen Cuppens)
Na de berichten over de videobeelden van nachtvlinders op beleef de winter zijn er ook meldingen van nachtvlinders die op pinda’s voedsel zoeken. Blijkbaar zijn daar ook aantrekkelijke voedingsbestanddelen voor nachtvlinders te halen.

De vlinders die op beleef de winter in beeld waren gebracht zaten op de zogenaamde pindacake met bessen. Deze vetbol bestond uit vet met pindameel, aangevuld met gedroogde bramen en lijsterbessen. We gingen ervan uit dat de vlinders vooral op die vruchten afkwamen. Wim Veraghtert van Natuurpunt meldde echter vanuit Vlaanderen: “Ook in Vlaanderen hebben we soortgelijke waarnemingen binnengekregen. De foto's die begin januari in Belgisch Limburg genomen werden, tonen een Zwartvlekwinteruil die op pindanoten foerageert. Intussen hebben andere waarnemers ook bevestigd dat wachtervlinders en zwartvlekwinteruilen foerageren op pindanoten, maar niet op klassieke vetbolletjes. Wat ze precies opnemen, is mij ook niet helemaal duidelijk. Maar het staat vast dat niet enkel vogelvoer met fruit(extracten) een aantrekkingskracht uitoefent op nachtvlinders”. Boeiend genoeg en we willen iedereen vragen om meldingen van nachtvlinders op vogelvoer door te geven. Zitten ze ook op gewone vetbollen?

Foto: Koen Cuppens