2 augustus 2011

Meer parelmoer

De kleine parelmoervlinder doe het goed in Nederland (foto: Chris van Swaay)
De kleine parelmoervlinder draagt haar naam niet voor niets. Geen soort heeft meer en grotere parelmoervlekken op de onderkant. Dat blijft een prachtig gezicht. En gelukkig kan dit op steeds meer plekken bewonderd worden.

Al vorig jaar schreven we over de toename van deze mooie vlinder in het binnenland (lees het bericht).

Inmiddels is wel duidelijk dat het ook dit jaar goed gaat met de kleine parelmoervlinder – maar dan wel in het zuiden van het land. Bekijken we de waarnemingen op Telmee.nl, Waarneming.nl en Landkaartje dan springt met name de regio Eindhoven-Weert-Roermond eruit. Ook worden er vrij veel gemeld in Zuid-Limburg en bij Den Bosch. Ten noorden van de grote rivieren blijft het (buiten de duinen) toch nog een zeldzaamheid. Maar de afgelopen week zijn er waarnemingen uit de Achterhoek en Wageningen (zie foto), dus wie weet komen ze eraan. Blijf dus opletten en als u veel parelmoer ziet, geef dan uw waarneming meteen door.