22 juli 2009

Meer trekkers uit het Zuiden!

Na de uitgebreid beschreven trek van de distelvlinder dit jaar komen er nu ook steeds meer meldingen van de veel zeldzamere oranje luzernevlinder, het meest nog uit het Zuiden van het land.

Eind mei kwamen de eerste trekkers van de oranje luzernevlinder (Colias croceus) ons land binnen. Er waren enkele tientallen meldingen, zo’n beetje tot half juni. Inmiddels zijn de nakomelingen van deze vlinders uit hun pop gekomen en wellicht dat er ook nog aanvulling vanuit het Zuiden plaatsvindt. Duidelijk is in ieder geval wel dat vanaf 10 juli de oranje luzernevlinder veel wordt gezien. Op dinsdag 21 juli alleen al zijn er meer dan dertig meldingen op de invoersites Telmee en Waarneming.nl doorgegeven. De soort is vooral te vinden op plekken met veel bloeiende nectarplanten. Ze planten zich onder andere voort op luzernevelden en bermen met veel klaverachtigen. Hoewel verreweg de meeste vlinders in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg zijn gezien komen er ook al meldingen vanuit de andere provincies. Wordt ongetwijfeld vervolgd.