4 september 2009

Monarchvlinder gezien!

Afgelopen zaterdag heeft een monarchvlinder meer dan twee uur op een vlinderstruik in Veenendaal gezeten. Deze Noord-Amerikaanse soort wordt maar heel af en toe in Nederland gezien. Hij is bekend vanwege de lange trektochten naar een overwinteringsgebied in Mexico.

De monarchvlinder leeft oorspronkelijk in grote delen van Amerika en is daar een bekende trekvlinder. ’s Zomers leeft hij in het noorden van Amerika en Canada. In het najaar trekt hij in groepen naar het zuiden waar hij overwintert in Florida, California en Mexico. Vooral in Mexico is die overwintering spectaculair, omdat vrijwel de hele Noord-Amerikaanse populatie in een heel klein gebiedje overwintert. Miljoenen vlinders zitten in enkele bomen, die daardoor een groot oranje standbeeld worden. Inmiddels heeft de monarchvlinder zich ook in Zuid-Europa gevestigd, en af en toe komen zwervers naar het noorden toe. In Nederland is de vlinder vanaf 1990 16 maal waargenomen. Op 29 augustus had Eva van Hal uit Veenendaal het geluk deze grote vlinder in haar tuin te zien. Van 11.00 tot 13.30 uur heeft deze zich volgezogen met nectar uit de vlinderstruik.