3 april 2009

Naar sleedoorn voor vlinders!

Juist nu de wilg al snel over zijn hoogtepunt heen zal zijn, komt de sleedoorn in bloei. Deze opvallend wit bloeiende struiken zijn overal, ook in het stedelijk gebied, aanwezig en trekken veel vlinders.

Zeker zolang er nog niet veel andere planten bloeien is sleedoorn een gewilde plant voor voorjaarsvlinders. Sleedoorn staat veel in hagen en bosranden in het buitengebied, maar is ook vaak aanwezig in stad en dorp, in aangeplant bosplantsoen. Voordat de bladeren uitlopen komen de witte bloemen tevoorschijn en nu en de komende dagen zien we overal die prachtig opvallend witte struiken. Het is de moeite waard om daar op zoek te gaan naar vlinders. Zoek op struiken die lekker zonnig staan, maar die niet de volle wind vangen. Je kunt op sleedoorn vrijwel alle vlinders die nu actief zijn tegenkomen. Zelfs het bont zandoogje (foto rechts), dat niet vaak op nectarplanten te vinden is, kun je er van zien drinken.

Klein koolwitje (foto links) en klein geaderd witje zijn er beide op te vinden, maar ook dagpauwoog (foto onder links), kleine vos en gehakkelde aurelia (foto onder rechts) zijn er gek op. Met deze warme en zonnige dagen gaat de bloei van sleedoorn erg snel. Veel sleedoorns staan nu op het punt van in bloei komen, maar met mooi weer zijn ze over een week wel uitgebloeid. Voor de vlinders is dat geen probleem, want dan komen ook allerlei andere bloemen in bloei waar ze hun nectar uit kunnen halen. De citroenvlinder, die je trouwens niet veel op sleedoorn tegenkomt, drinkt graag op paardenbloem en ook deze begint nu te bloeien.