16 oktober 2015

Nachtelijk bezoek klimop

De agaatvlinder is gek op klimop.
Klimop biedt voedsel voor vlinders die laat in het jaar nog actief zijn (zie ook ons eerdere bericht). En als het donker wordt, komen ook de nachtvlinders van de klimop snoepen!

In het najaar bloeien er niet meer zoveel planten. Maar de vlinders die nu nog actief zijn hebben wel voedsel nodig!. Op bloeiende klimop, waar veel nectar in zit, kunnen ze nu goed 'bijtanken'.
Overdag zie je de vlinders op de klimop drinken, maar ook 's nachts gebeurt er van alles.

De bruine herfstuil, puta-uil & zwartstipvlinder vliegen in de herfst en vinden voedsel op klimop.

Als de zon ondergaat worden de nachtvlinders actief. Zij volgen in het donker hun neus, en vinden de klimop zonder problemen.
Zo zijn de 'bruine herfstuil', de 'bosbesuil' en de 'wachtervlinder' vooral in het najaar actief. De brandstof die ze nodig hebben om te kunnen vliegen en zich voort te planten halen ze bijvoorbeeld uit de nectar van klimop. En er zijn veel meer nachtvlinders die klimop onweerstaanbaar vinden: de agaatvlinder, de grote worteluil, de zwartstipvlinder en de taxusspikkelspanner bijvoobeeld. Ga maar eens kijken op niet al te koude nachten, vanaf een uurtje na zonsondergang. Schijn met een zaklmap op de klimop en kijk of je een vlinder ziet.

De agaatvlinder, de kadeni-stofuilen de zwartvlekwinteruil zijn te zien na zonsondergang.