steenrode heidelibelklein koolwitje op sleedoornheideblauwtjedistelvlinder op kattenstaart
De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Helpt u ook mee?

23 augustus 2010

Nachtvlinderen in Burgers' Zoo

Plakker met geveerde antennen.
Zaterdag 21 augustus werd de 8e nachtvlindernacht in een serie van 13 nachtvlindernachten gehouden. Deze week was de beurt aan Burgers' Zoo in Arnhem.

De belangstelling voor de nachtvlinders was ook deze keer weer groot. Ruim 1500 bezoekers bezochten de dierentuin. Dat zorgde voor drukte bij het laken en de kraam.

De Vlinderstichting nam nachtvlinders mee die de vorige avond op de lamp waren afgekomen. Vooral de plakker met zijn sterk geveerde antennen maakte indruk. Deze vlinder kan een vrouwtje op een kilometer afstand ruiken. Behalve de plakker waren ook andere vlinders te zien zoals oranje wortelboorder, grauwe monnik en hagedoornvlinder.

Drukte bij het laken
De hele dag was het warm en vochtig: ideaal voor nachtvlinders! Bij het invallen van de schemering lieten de eerste vlinders zich dan ook zien. Een bladrollertje kwam van de stroop snoepen en een oranje wortelboorder landde op de lamp bij de kraam.

Wilt u ook een nachtvlindernacht meemaken? Volgende week zijn we in Artis. Kijk voor een volledig overzicht op de website van de nachtvlindernacht.

Burgers' Zoo organiseerde ook een maskerwedstrijd. Noa was een van de winnaars, met dit mooie nachtvlindermasker.
Samen met de Nederlandse Vereniging voor Dierentuinen organiseert De Vlinderstichting deze zomer een nachtdierennacht in een groot aantal dierentuinen.

Deze nachtdierennachten zijn mede mogelijk gemaakt door een financiƫle bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds, de Coalitie voor Biodiversiteit en de Uyttenboogaart-Eliasenstichting.