Nachtvlinders kijken in heel Nederland

vrijdag 2 september 2011

Op vrijdagavond 2 september kunt u op meer dan 70 locaties in Nederland op zoek naar nachtvlinders, tijdens de Nationale NachtvlinderNacht van De Vlinderstichting. Kijk op www.nachtvlindernacht.nl voor een overzicht van alle locaties. De dieren worden gelokt met speciale lampen en zoetigheden, zodat ze goed bekeken kunnen worden.

Nederland telt ruim 2000 soorten nachtvlinders. De meesten leiden een verborgen leven. Er zijn echter een paar manieren om ze toch te zien te krijgen. Voor de ene moet u de keuken in om een stroopmengsel te maken, voor een andere moeten felle lampen en witte lakens uit de kast gehaald worden. De verschillende methoden geven niet dezelfde resultaten. Sommige vlinders worden meer aangetrokken door zoetigheid dan door licht en andersom. Wat dacht u van de huismoeder, de piramidevlinder of de vuursteenvlinder? Deze en vele andere nachtvlinders kunt u zomaar tegenkomen tijdens de avond.

Op meer dan 70 locaties in Nederland nachtvlinders worden bekeken tijdens de Nationale NachtvlinderNacht op 2 september. Kijk op www.nachtvlindernacht.nl voor een overzicht van alle locaties.

De Vlinderstichting is de beschermingsorganisatie voor vlinders en libellen. Al sinds 1983 maakt De Vlinderstichting zich sterk voor de bescherming van vlinders. Door de nachtvlinders in Nederland te tellen, krijgt De Vlinderstichting een goed beeld van de vlinders in Nederland. En die gegevens zijn belangrijk: ze kunnen gebruikt worden voor de bescherming van vlinders.

Ook meedoen met een nachtvlinderexcursie? Kijk op www.nachtvlindernacht.nl voor een overzicht van alle excursiepunten.

Huismoeder NationaleNachtvlindernacht Piramidevlinder Vuursteenvlinder