18 januari 2011

nachtvlinders op Beleef de winter

Een beeld van de webcam van Beleef de winter
Het webcam project van Vogelbescherming: ‘Beleef de winter’ heeft al spectaculaire beelden opgeleverd van vogels in een winterse tuin. Nu zijn er ook infraroodbeelden van nachtvlinders die ’s nachts op de vetbol zitten.

Dat er, ook in januari, nachtvlinders actief zijn als de temperatuur boven het vriespunt is was bekend, maar dat ze ook worden aangetrokken door vetbollen is nieuw voor De Vlinderstichting. Op het filmpje dat op het weblog van Beleef de winter te zien is, zien we twee uiltjes die aangetrokken zijn door het vet en daar over rond lopen en er van snoepen. Het is niet helemaal goed te zien om welke soort het gaat, maar het meest waarschijnlijk gaat het om de wachtervlinder. Deze is in januari volop actief en heeft ook de bouw van de vlinders op het filmpje. Wachtervlinders laten zich prima lokken door smeer (zoete, geurende stroop) op bomen (zie het natuurbericht van 10 januari), maar is blijkbaar ook niet vies van een lekkere vette hap! ga naar het filmpje op de site van Vogelbescherming.