steenrode heidelibelklein koolwitje op sleedoornheideblauwtjedistelvlinder op kattenstaart
De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Helpt u ook mee?

8 juni 2016

Natuur op Oerol

Terschelling is een prachtig eiland waarop het volop genieten is van de natuur. Of het nu gaat om planten, zoogdieren, vlinders, libellen, zeeleven of andere soortgroepen, op Terschelling kom je altijd aan je trekken. In de week van 11-19 juni wordt op Terschelling het traditionele Oerolfestival gehouden. In die week organiseren soortenorganisaties in samenwerking met Staatsbosbeheer ook allerlei natuuractiviteiten.

Op het Festivalterrein Westerkeyn zullen iedere ochtend natuurkenners van SoortenNL aanwezig zijn om vragen te beantwoorden van de bezoekers. Mensen die een mooie plant of dier hebben gefotografeerd en graag de naam willen weten, opvallende zaken hebben gezien waarover ze meer willen weten of gewoon om na te vragen welke activiteiten er zijn kunnen langskomen op het Natuurspreekuur.

Iedere avond bij een andere natuurcamping: nachtvlinderen!

Maar ook kan men actief meedoen aan allerlei activiteiten. Zo zijn er dagelijks natuurfietstochten, wordt er gekeken naar het leven onder water en wordt er ’s nachts gezocht naar vleermuizen. Door mensen van De Vlinderstichting wordt iedere avond met licht en stroop nachtvlinders gelokt. Dit is steeds bij een van de natuurcampings van Staatsbosbeheer, in West, Lies of Hoorn.
Er wordt gestruind langs de vloedlijn om te kijken wat daar voor moois te vinden is en is zelfs een hardloopsafari langs de zeehondjes (uiteraard zonder ze te verstoren). Er wordt gezocht naar parelmoervlinders en libellen en je kunt mee met het ringen van vogels. Kortom, er is meer dan genoeg te doen! Voor het volledige programma en de plekken waar de activiteiten plaats vinden kunt u terecht op de website van SoortenNL.

Tot ziens op Terschelling!