steenrode heidelibelklein koolwitje op sleedoornheideblauwtjedistelvlinder op kattenstaart
De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Helpt u ook mee?

18 augustus 2014

Niet zonder elkaar: bloemen en insecten

Bloembestuiving: geen proces laat zich gemakkelijker bekijken in een tuin met bloemen, een wegberm in de polder, een plantenkas of een zomerweide in de bergen. Insecten, verschillend in uiterlijk en gedrag, haasten zich van bloem naar bloem. Dat er onder dit idyllisch schouwspel een harde strijd schuil gaat met verleiding, concurrentie en bedrog, zou je op het eerste gezicht niet verwachten.

‘Niet zonder elkaar’ is een breed opgezet, handzaam en toegankelijk boek over bloembiologie in al haar facetten: de vele ontdekkingen, evolutie, diergedrag, natuurbescherming en toepassingen in land- en tuinbouw. De zeer diverse bestuivingsmechanismes komen aan de orde, waarbij flora en teeltgewassen, bijen,& hommels, vlinders, kevers en zweefvliegen prominent in beeld zijn. Het blikveld is mondiaal, maar de meeste voorbeelden liggen in West-Europa.
Het streven is een moderne en waardige opvolger te maken van Jac. P. Thijsse’s ‘De bloemen en haar vrienden’ uit 1934.
Auteur Louis Schoonhoven, oud-hoogleraar entomologie uit Wageningen, schreef dit toegankelijke boek samen met andere kenners uit de wereld van de bloembiologie, bijenhouderij, landbouw en natuurbescherming: 0.a. Koos Biesmeijer (Naturalis), Gerard Oostermeijer (UvA), Kars Veling (De Vlinderstichting), Tineke Braskamp (Nederlandse Bijenhouders Vereniging), e.v.a.

Nu HIER intekenen tegen een vriendeprijs!