steenrode heidelibelklein koolwitje op sleedoornheideblauwtjedistelvlinder op kattenstaart
De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Helpt u ook mee?

29 maart 2011

Nieuwe namen enkele nachtvlinders

De wetenschappelijke naam van de egelskopboorder verandert van Capsula sparganii in Globia sparganii. Foto: Jeroen Voogd.
Onlangs is er een nieuwe versie van Fauna Europaea gepubliceerd, waarbij vier Nederlandse macronachtvlinders een andere wetenschappelijke naam hebben gekregen en de plaatsing van een aantal soorten in families een wijziging heeft ondergaan.

Naamswijzigingen op Vlindernet
Omdat Vlindernet voor wat betreft de wetenschappelijke namen van de vlinders de naamgeving van Fauna Europaea volgt, zijn de betreffende namen inmiddels aangepast.
Het gaat om de volgende naamswijzigingen:
  • Lithomoia solidaginis wordt Xylena solidaginis
  • Omphaloscelis lunosa wordt Agrochola lunosa
  • Capsula algae wordt Globia algae
  • Capsula sparganii wordt Globia sparganii
Van de reeds bestaande complete Naamlijst op Vlindernet zal binnenkort een nieuwe versie verschijnen.

Familie-indeling
Wat nog niet op Vlindernet is overgenomen, is de nieuwe indeling van sommige soorten in een andere familie. Uiteraard zullen we u berichten als dat gebeurd is. Ook zal binnenkort een nieuwe versie van de complete namenlijst op Vlindernet verschijnen.

Achtergrondinformatie
Voor meer achtergrondinformatie, zie het nieuwsbericht van februari 2010 over de vorige wijzigingen Naamswijzigingen op Vlindernet.