Nieuwe vlindertuin: de Vlinderhof

maandag 25 november 2013

Nog maar één winter wachten… en dan is ons land weer een vlindertuin rijker: de Vlinderhof in het Máximapark te Utrecht. Deze siertuin, ontworpen door de internationaal vermaarde tuinarchitect Piet Oudolf, ontving maandag 11 november uit handen van Koningin Máxima de Prins Bernhard Cultuurfondsprijs.

Op zaterdag 23 en zaterdag 30 november 2013 gaan de hagen die de Vlinderhof moeten omsluiten, de grond in. Dit is alvast een voorproefje op de officiële plantdagen in het voorjaar van 2014. Dan moeten nog eens 15.000 plantjes hun definitieve stek op het terrein krijgen. Zo wordt de tuin een openbare, gratis toegankelijke plek waar jong en oud kan genieten van prachtige vlinders.

Ieder seizoen anders

De gemeente Utrecht droeg ruim 5000m2 parkgrond officieel over aan de Aanleg en Beheergroep van de Vlinderhof in het Máximapark; een groep van ongeveer 25 vrijwilligers gaat het komende jaar keihard aan de slag zodat voorjaar 2014 de Vlinderhof, een ontwerp van Piet Oudolf, open kan.

Vaste planten geven steeds veranderende kleur en structuur aan de tuin. Door het seizoen heen voltrekt zich een schouwspel van opkomende en afgaande grassen en vaste planten. Dit zorgt door het seizoen steeds voor een andere gelaagdheid en transparantie van de Vlinderhof.

Help een handje, doneer een plantje

Iedereen kan de Vlinderhof steunen. Koop een paar plantjes voor 3 euro per stuk. Je kunt ze op de website vlinderhof.com zelf uitzoeken. Ze zijn op kleur, soort en border gesorteerd. De planten komen in de tuin te staan, terwijl jouw naam als gulle gever op de site wordt vermeld. Zo draagt iedereen een plantje bij en maken we het samen financieel mogelijk!

Help de Vlinderhof!

Wil je een bijdrage leveren aan dit bijzondere project? Kijk op de website van de Vlinderhof voor de mogelijkheden.

PietOudolf Vlinderhof Vlindertuin