11 juni 2010

Nieuwe waarneming van de zeer zeldzame zwartstreepuil (Hyppa rectilinea)

De zwartstreepuil (Hyppa rectilinea), die in 2010 waargenomen werd op de noordelijke Veluwe. Foto: Rob Compaijen.
Net als vorig jaar werd ook in 2010 de zeer zeldzame zwartstreepuil waargenomen op de noordelijke Veluwe.

Vorig jaar juni schreven we in een nieuwsberichtje (4 juli 2009) dat er door Martin Scheper op de Veluwe een zwartstreepuil (Hyppa rectilinea) was waargenomen. Het ging toen om het derde exemplaar sinds 1980, een echte bijzonderheid dus. Vorige week, op vrijdag 5 juni, werd door Rob Compaijen en Sjoerd Radstaak ook een exemplaar van deze uil gezien tijdens een nachtvlinderavond op de noordelijke Veluwe. Achteraf blijkt ook de heer Hans Huisman diezelfde avond een exemplaar van de zwartstreepuil te hebben gezien in ongeveer dezelfde regio. Het lijkt erop dat zich aan de noordkant van de Veluwe toch nog een aantal kleine populaties van deze soort bevinden.
Mocht u de komende dagen gaan nachtvlinderen op de noordelijke Veluwe en u treft deze soort aan, dan ontvangen wij graag uw waarneming met een foto.