2 november 2009

Nog kolibrievlinders te zien

Het lijkt inderdaad net een kolibrie. Stilstaand voor een bloem drinkt hij de nectar. Zelfs afgelopen weekend is deze aparte nachtvlinder nog gezien. Een echte nachtvorst zal hij echter niet overleven.

De kolibrievlinder is een trekvlinder, die ieder voorjaar vanuit Zuid-Europa deze kant op komt. Ze planten zich hier voort en in het najaar vliegen de meeste weer terug naar het zuiden. Het is een nachtvlinder, maar een die overdag actief is. Vanaf 2003, toen het een buitengewoon warme zomer was, is de kolibrievlinder in Nederland jaarlijks regelmatig waargenomen. Dit jaar, 2009, was de soort duidelijk minder aanwezig dan de voorgaande jaren, maar op 31 oktober werd er nog een gezien in Ede. De kolibrievlinder komt regelmatig in tuinen om daar uit de bloeiende planten zijn brandstof te halen: nectar. Daarbij staat hij stil voor een bloem. Zijn vleugels gaan razendsnel heen en weer om hem op de juiste plaats te houden en met de lange roltong wordt de nectar uit de bloem gezogen. De kolibrievlinder wordt in het hele land gezien. Ook de komende dagen kun je deze vlinder nog tegenkomen. Strenge nachtvorst zullen de vlinders niet overleven.