26 oktober 2009

Nog rups distelvlinder gevonden

rups van de distelvlinder
De distelvlinder was dit jaar buitengewoon veel aanwezig in Nederland. Inmiddels zijn de meeste van deze trekvlinders al weer naar het zuiden getrokken, maar zondag is er toch ook nog een rups gevonden.

De distelvlinder is een echte trekvlinder, die in het voorjaar vanuit Noord-Afrika deze kant op vliegt. De nakomelingen verschijnen in augustus en vliegen weer terug naar het zuiden. Blijkbaar zijn er ook die zich hier nogmaals hebben voortgeplant, want Ben van As vond op zondag 25 oktober nog een volgroeide rups bij Knooppunt Benelux, bij Rotterdam. Als er niet al snel forse nachtvorst komt is er een kans dat de rups nog kan verpoppen en dat uit die pop ook nog een vlinder tevoorschijn komt. Deze zal hier echter waarschijnlijk geen partner vinden en tot een succesvolle voortplanting zal het niet komen. De soort kan hier niet overwinteren en het is ook niet aannemelijk dat de vlinder nog naar Afrika zal kunnen vliegen.