28 november 2011

Nog steeds heidelibellen (met filmpje)

Bruinrode heidelibel (foto: Kars Veling)
Bijna elke dag worden er nog wel een of meer waarnemingen doorgegeven van heidelibellen. Er zijn nog twee soorten actief, maar de trefkans wordt wel steeds kleiner. Als het zacht blijft zijn ze tot in december te zien.

In de zeer zachte winter van 2006 werden er tot in december nog heidelibellen gezien en ook dit jaar zijn bruinrode en steenrode heidelibel nog steeds aanwezig. Je kunt ze vinden op beschutte zonnige plekken, langs bosrandjes en op heidevelden, mar ook nog wel in tuinen. De bruinrode wordt wat meer gemeld dan de steenrode, die in normale jaren half november wel verdwenen is, terwijl de bruinrode normaal tot eind november wordt aangetroffen. Er zijn zelfs zeer vroege voorjaarsmeldingen van de bruinrode heidelibel zodat wordt vermoed dat deze zachte winters ook als imago (volgroeide libel) kan overleven. De bruinrode heidelibel heeft een eenjarige levenscyclus en overwintert normaal gesproken als ei. De eieren komen in het voorjaar uit, waarna de larven zich snel ontwikkelen. Uitsluipen vindt plaats vanaf eind mei tot eind september, met een piek van eind juli tot begin september. Ze zijn in het hele land te zien, hoewel het grootste aantal waarnemingen de afgelopen weken vooral uit de zuidelijke deel van het land afkomstig zijn.

Het filmpje is gemaakt met een Casio highspeedcamera met 600 beeldjes per seconde en wordt ongeveer 12 maal vertraagd afgedraaid. Opname in het kader van het project Vliegkunstenaars van Wageningen UR.