steenrode heidelibelklein koolwitje op sleedoornheideblauwtjedistelvlinder op kattenstaart
De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Helpt u ook mee?

19 november 2014

Nu al record aantal dagvlinders in november

Bijna 60% van alle waarnemingen hadden betrekking op de atalanta (foto: Kars Veling)
Het aanhoudende zachte weer en het ontbreken van flinke nachtvorst zorgt er voor dat er nog steeds veel vlinders te zien zijn. Op maandag 17 november werden maar liefst 8 soorten dagvlinders gemeld en vorige week nog het zeer zeldzame geraniumblauwtje.

De maand is nog lang niet afgelopen, maar november heeft nu al een record gebroken wat betreft waargenomen dagvlinders. Er zijn al bijna 3000 waarnemingen doorgegeven via de portals Waarneming.nl en Telmee. Van de afgelopen 5 jaar was 2011 tot nu toe het beste jaar, maar toen waren er ‘slechts’ een kleine 1200 waarnemingen in de hele maand.
De atalanta is verreweg de meest talrijke soort. Bijna 60% van alle meldingen heeft betrekking op deze vlinder die vroeger als echte trekvlinder bekend stond.

Waarnemingen november (2014 tot 18 november: blauw alle soorten en rood atalanta (bron: NDFF)

In het voorjaar komen vlinders vanuit zuidelijker streken deze kant op en deze planten zich hier voort en sterven. De nakomelingen vliegen hier in de zomer en deze vlogen in het najaar weer terug naar het zuiden. De laatste 10-15 jaar zien we steeds meer atalanta’s die hier blijven in de winter en als het een zachte winter is kunnen ze deze ook overleven. Ze hebben echter geen winterslaap en een temperatuur van een graad of 10 onder nul zullen ze veelal niet kunnen hebben.