steenrode heidelibelklein koolwitje op sleedoornheideblauwtjedistelvlinder op kattenstaart
De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Helpt u ook mee?

8 mei 2009

Nu ook groentje in Zwanenwater

Op Koninginnedag is in Zwanenwater een voor het gebied nieuwe dagvlindersoort ontdekt. Het groentje is op de heidevelden in het zuiden en oosten van Nederland een gewone verschijning, maar in Noord-Holland kwam de dagvlinder tot voor kort alleen op Texel voor.

Geleidelijk aan lijkt de soort ook de vaste wal te veroveren. De soort werd al een enkele keer waargenomen in de duinen bij Den Helder en Klaas Kaag van de vlinderwerkgroep in Den Helder heeft het groentje ook al gesignaleerd in de duinen van Julianadorp. Het iets zuidelijker gelegen Zwanenwater is een volgende stap.

Vlinderparadijs
Inclusief het groentje telt het Zwanenwater in totaal nu 29 dagvlindersoorten. Het totaal aantal vlindersoorten, inclusief de nachtvlinders, ligt op ruim duizend soorten. De nieuwkomer maakt weer duidelijk dat het Zwanenwater door zijn enorme variatie aan landschappen van groot belang is voor duizenden planten- en diersoorten.

Bron: Natuurmonumenten