groot koolwitjekoolwitjes in de klasEen in samenwerking met Stichting Veldwerk Nederland samengestelde map om onderzoek te doen naar Vlinders en Libellengevlekte glanslibel

Wat heeft u nodig?

Een overzicht van alle benodigdheden voor het kweken van koolwitjes in de klas.

Een pakketje met rupsen, poppen en eitjes

Klik op bestellen om nu een pakketje aan te vragen bij de Vlinderstichting.

Een bak

De bak, bijvoorbeeld een aquarium, moet een deksel van vliegengaas hebben. Zo is er voldoende ventilatie en kunnen de rupsen niet ontsnappen. Leg keukenpapier op de bodem van de bak. Dan is de bak makkelijker schoon te maken.

De bak moet minimaal 30x30x45cm groot zijn.

Kool

De rupsen van het groot koolwitje eten allerlei soorten kool, zoals spruitkool, bladeren van bloemkool, boerenkool, spitskool en koolzaad. Kleine rupsen eten soms geen harde bladeren dus geef liever geen witte of rode kool. Het is belangrijk dat er geen bestrijdingsmiddelen op de bladeren zitten. Mocht u er niet helemaal zeker van zijn of het blad onbespoten is, gebruik dan alleen de binnenste bladeren. Het leukste is natuurlijk om met de kinderen van te voren zelf koolplantjes te kweken.

Losse koolbladeren moet u elke dag verversen.
Planten in pot kunt u vervangen als het blad op is.
Bladeren in vaas moet u na enkele dagen verversen.

Suikerwater met spons

De vlinders leven van nectar uit bloemen. Kunstnectar kunt u maken door negen delen water in een bakje te doen met één deel suiker of honing. Doe ook een pannenspons in het bakje, of doe er een deksel met gaatjes op. De vlinders kunnen dan droog zitten en met hun roltong toch bij de kunstnectar komen.

Lepel en kwast

Om de rupsen te verplaatsen, kunt u ze met een penseel op een lepel schuiven. Met de vingers oppakken is schadelijk voor rupsen: je knijpt snel te hard.

En verder

Als de dagen kort zijn, denken de rupsen dat de winter nadert. De poppen gaan dan in winterrust en komen niet uit. Jonge rupsjes gaan zelfs dood. In de maanden maart, april en september is daarom een paar uur extra licht (van een lamp) nodig.

Verder is het leuk om de verschillende stadia met een vergrootglas of binoculair te bekijken met de kinderen.

Laatste wijziging: 4 november 2009
Eitjes van het groot koolwitje.
Rupsen van het groot koolwitje.
Pop van het groot koolwitje.
Groot koolwitje.