groot koolwitjekoolwitjes in de klasEen in samenwerking met Stichting Veldwerk Nederland samengestelde map om onderzoek te doen naar Vlinders en Libellengevlekte glanslibel

Verzorging

Eitjes, rupsen, poppen en vlinders hebben ieder hun eigen verzorging nodig. Wat moet u nu precies doen met wat? Op deze pagina staat alles op een rijtje.

Bekijk ook de filmpjes over de verzorging van vlinders

Wat doet u met de eitjes?

De eitjes vindt u in het petrischaaltje bij de poppen. Ze zitten als een kluitje gele bolletjes op een stukje koolblad. Leg dit koolblad, met de eitjes naar boven, op een vers koolblad. De rupsen die uit de eitjes kruipen, kunnen dan meteen aan het verse voedsel beginnen.

De ontwikkeling van de eitjes duurt ongeveer 4 tot 7 dagen.

Let op!
Net uitgekomen rupsjes zijn zo klein dat ze met het blote oog bijna niet te zien zijn. Het lijkt alsof er wat vuil op het blad zit. Voordat ze blad gaan eten, eten ze eerst hun eigen eitje op. Als de eitjes dus verdwenen zijn, zijn de rupsjes waarschijnlijk uitgekomen en moet u er goed op letten dat u ze niet per ongeluk weggooit.

Wat doet u met de rupsen?

De rupsen uit het pakketje moet u voorzichtig op een koolblad zetten.
Dat kunt u het beste doen door ze met een penseel op een lepel te schuiven. Met de vingers oppakken is schadelijk voor rupsen: je knijpt snel te hard.
U kunt de oude blaadjes met de rupsen ook naast de nieuwe koolblaadjes leggen. Dan lopen de rupsen vanzelf naar het nieuwe blad. Vooral voor kleine rupsjes is dit de gemakkelijkste manier.

De ontwikkeling van de rupsen duurt ongeveer 13 tot 24 dagen

Wat doet u met de poppen?

De poppen uit het pakket dat u toegestuurd krijgt kunt u in de kooi leggen. Dat kan bijvoorbeeld op een dekseltje, waarin een stukje keukenpapier ligt.

Zet ook een takje in het dekseltje, tegen de rand van de kooi omhoog. De vlinders die uit de pop kruipen, hebben namelijk nog natte en opgevouwen vleugels. Ze moeten langs het takje omhoog kruipen om hun vleugels op te pompen en te laten drogen.

De ontwikkeling van de poppen duurt ongeveer 8 tot 16 dagen

Wat doet u met de vlinders?

De vlinders die uitkomen kunt u meteen vrijlaten. Zet de kooi buiten op een dag dat de zon schijnt: de vlinders zullen uit zichzelf wegvliegen.

Een vlinder met dichtgeklapte vleugels kan voorzichtig worden opgepakt door de vleugels licht tussen wijs- en middelvinger te klemmen. Maar: er blijven altijd wat schubben aan uw vingers zitten en nieuwe schubben groeien niet meer aan. Het is daarom is het beste om de vlinders zo weinig mogelijk op te pakken.

U kunt de vlinders ook in bak laten tot ze eitjes hebben gelegd. De bak moet dan niet te klein zijn: vlinders moeten de ruimte hebben om te vliegen. Zet een schaaltje suikerwater in de kooi.

De vlinders leven van nectar uit bloemen. Kunstnectar kunt u maken door negen delen water in een bakje te doen met één deel suiker of honing. Doe ook een pannenspons in het bakje, of doe er een deksel met gaatjes op.

De eerste dagen hebben de vlinders vaak nog geen honger, omdat ze als rups al zoveel blaadjes hebben gegeten. Na een paar dagen leggen de vlinders eitjes en dan begint de hele cyclus opnieuw.

Schoonmaken

Tijdens het project moet de kooi om de dag goed schoongemaakt worden, om ziektes te voorkomen. Er mag geen schoonmaakmiddel voor gebruikt worden, want daar gaan rupsen en vlinders dood aan. Een vochtig doekje is genoeg.

De ronde donkergroene korrels zijn poepjes van de rupsen (geen eitjes) en moeten worden verwijderd. Door onderin de kooi keukenpapier te leggen, kunt u dit makkelijk doen. Ook moeten de koolbladeren regelmatig ververst worden. Losse bladeren moeten dagelijks vervangen worden, planten in een vaas als ze verwelken en planten in een pot als ze kaalgevreten zijn. Verder mag de bak nooit in de volle zon staan: daar kunnen de rupsen niet tegen.

Laatste wijziging: 28 augustus 2014
Eitjes van het groot koolwitje.
Rupsen van het groot koolwitje.
Pop van het groot koolwitje.
Groot koolwitje.