22 april 2016

Ook libellenvoorjaar is begonnen

De vuurjuffers zijn altijd de eersten die verschijnen in het voorjaar (foto: Christophe Brochard)
Het kwam maar langzaam op gang dit jaar, maar nu zijn de eerste libellen uitgeslopen. De vuurjuffer is traditioneel de eerste en vanaf nu kun je die vinden bij allerlei watertjes verspreid door het hele land. Ook grotere libellen komen nu uit hun larve en de komende weken nemen die sterk in aantal toe.

Er waren al veel langer meldingen van juffertjes op Waarneming.nl en Telmee, want de winterjuffers zijn de hele winter aanwezig. Ze worden soms in winterslaap gevonden, maar worden ook actief op warmere zonnige dagen. Het gaat om twee soorten, de zeldzame noordse winterjuffer en de wat algemenere bruine. Vanaf vorige week zien we ook de vuurjuffer verschijnen. Deze heeft als larve overwinterd en kruipt nu uit het water. De larve barst open en de nieuwe juffer komt tevoorschijn. Ze zijn eerst nog wat licht van kleur, maar snel worden ze prachtig rood.

Vuurjuffers komen voor in allerlei stilstaand en zwak stromend water met rijke oevervegetatie en drijfbladplanten. Ze zijn erg talrijk in laagveen, vennen en tuinvijvers. Vaak ligt het water beschut en deels in de schaduw. Ze rusten vaak met halfgespreide vleugels. Eitjes worden in tandem afgezet in allerlei water- en oeverplanten. Het paar verdwijnt hierbij vaak helemaal onder water. De larven overwinteren een tot drie keer, afhankelijk van watertemperatuur en voedselaanbod. Ze gaan volgroeid de laatste winter in, waardoor ze in het vroege voorjaar geconcentreerd kunnen uitsluipen. De vuurjuffer is de vroegst uitsluipende soort in Nederland.

Komende dagen zullen ook vroege glazenmakers volop te zien zijn (foto: Christophe Brochard)
Het zal niet lang meer duren of ook andere juffers als weidebeekjuffer, lantaarntje, variabele waterjuffer en azuurwaterjuffer zullen zich laten zien, maar ook grotere libellen komen binnenkort. Nu al zijn er waarnemingen van glassnijder, smaragdlibel en noordse witsnuitlibel. De komende weken zijn ook platbuik, viervlek , vroege glazenmaker en beek- en plasrombout te verwachten. Als u meer wilt weten over de vliegtijd van libellen, dan kunt u de vliegtijdverwachting raadplegen op libellennet. Hierin wordt, op basis van de weersgegevens, bepaald wat de verwachte vliegtijd is. Een periode met hoge temperaturen en zon zal de vliegtijd naar voren verplaatsen, als het somber en koud is zal deze naar achteren schuiven.