Paasvlinders

vrijdag 3 april 2015

In het paasweekend is het eindelijk iets warmer en zonniger dan de voorgaande weken en nu is de tijd om naast eieren ook vlinders in de tuin te gaan zoeken. Je zou er zo een soort of 9 tegen kunnen komen.

Voorwaarde is wel dat er bloeiende planten zijn, want de vlinders die nu vliegen hebben een hoge energiebehoefte en voor ze zich goed kunnen voortplanten moeten ze voldoende brandstof hebben. Er zijn gelukkig al veel planten die vroeg in het voorjaar in bloei zijn en in tuinen staat er nu vaak al wel het nodige. De vroege vlinders gebruiken bijvoorbeeld sneeuwbal (Viburnum), die in veel tuinen te vinden is en ook de winterheide is een bron van nectar.

Citroenvlinder en kleine vos zijn begin maart al volop gezien, maar ook nu zijn deze nog aanwezig en in de tuin te zien. Gehakkelde aurelia en dagpauwoog bleven wat achter, maar ook die zullen nu en de komende weken nog actief worden. Deze vier soorten hebben als ‘volwassen’ vlinder overwinterd. Weggekropen zijn ze in winterslaap gegaan en nu het warmer wordt ontwaken ze en gaan ze zorgen voor nageslacht. Ook atalanta heeft hier overwinterd, maar er zijn er veel die de winter niet hebben overleefd. Die het wel hebben gered gaan zich hier nu ook voortplanten en over een paar weken worden ze aangevuld met atalanta’s die uit zuidelijker streken deze kant op komen.

De koolwitjes komen nu ook uit de pop en klein koolwitje is het meest algemeen. Op de onderzijde heeft de vlinder grijze schubjes zitten en deze zijn egaal verdeeld over de vleugel. Bij zijn broertje het klein geaderd witje zijn de schubben vooral langs de aders aanwezig en deze vallen daardoor sterk op. Zo zijn deze twee witjes, als je ze zittend ziet, prima uit elkaar te houden. Zo kun je ze netjes met de juiste naam doorgeven in de Jaarrond Tuintelling. Duizenden mensen houden nu regelmatig bij wat voor planten en dieren in hun tuin aanwezig zijn en geven dat door, waardoor we een uitstekend beeld krijgen van de waarde van tuinen voor vlinders en andere soorten. Ook twee andere popoverwinteraars zijn hier al gemeld, bont zandoogje en boomblauwtje. Deze zullen de komende dagen alleen maar toenemen en op zonnige, niet te koude dagen kunnen deze ook bij u in te tuin rondvliegen. Ziet u ze? Geef ze door voor de Jaarrond Tuintelling.

Atalanta BontZandoogje Boomblauwtje Citroenvlinder Dagpauwoog GehakkeldeAurelia KleineVos KleinGeaderdWitje KleinKoolwitje