21 december 2015

Pimpernelblauwtjes willen carnaval vieren! Wie helpt?

Wij gaan voor een blauwtjesoptocht komend carnaval
Zoals wellicht bekend, werkt De Vlinderstichting samen met Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en vele anderen aan het project 'Blues in the Marshes'. Een groot natuurherstelproject nabij Den Bosch, waarbij nieuw blauwgrasland wordt ontwikkeld. Daarmee vergroten we het leefgebied van het pimpernelblauwtje en allerlei andere zeldzame planten en dieren. Na 3 jaar hard werken is er al heel veel gebeurd en dat is ook voor de bewoners niet onopgemerkt gebleven: vrachtwagens met zand reden af en aan, er zijn wegen afgesloten en het gebied is veranderd.

Natuurlijk staan er informatieborden, staat het in de krant en zijn er folders. Maar om het project op een ludieke manier aandacht te geven doen we in 2016 mee aan de carnavalsoptocht van Den Bosch, op 8 februari met een heuse 'pimpernelblauwtjeswagen'. We doen mee met een kleine platte wagen met een loopgroep. De voorbereidingen daarvoor zijn in volle gang: er zijn kostuums in de maak, het ontwerp van de wagen is zo goed als klaar en de wagen zelf staat klaar in de bouwhal om bebouwd te worden.

Ook in andere jaren zijn er wel eens blauwtjes in de optocht
We zijn op zoek naar carnavalsliefhebbers die iets voor de pimpernelblauwtjes en andere zeldzame dieren en planten willen doen. Er zijn twee onderwerpen waarvoor we mensen zoeken:

1) Hulp bij de opbouw aan de wagen. De wagen staat in de bouwhal van de Carnavalsverenigingen in Den Bosch. Deze platte wagen van ca. 2,5 bij 6,5 meter wordt omgetoverd tot bloementuin met een aantal vlinders er op, in de sferen van Jeroen Bosch. Daarnaast moeten er borden met spreuken geschilderd worden. Naar aanleiding van het ontwerp denken we de wagen in twee weken met jullie hulp te kunnen realiseren. Ben jij creatief en wil je meehelpen om de wagen op te tuigen? En wil je een dag(deel) of een avond meehelpen? We zullen in januari een aantal dagen plannen waarop we met z’n allen gezellig aan de slag gaan. Voor hapjes en drankjes wordt dan uiteraard gezorgd!

Benieuwd hoe onze blauwtjespakken eruit zien? Geef je op en je zult het weten!
2) Vrijwilligers voor de optocht. Hou jij van carnaval vieren, heb je je altijd al willen verkleden als pimpernelblauwtje, mier, rups of bloem? Of… heb je een hekel aan dat feest, maar wil je wel de pimpernelblauwtjes helpen? Dan kan je meelopen met onze groep! Wij zorgen voor kostuums en schmink, qua voorbereiding hoef je dus niets te doen. Het gaat om ongeveer een halve dag langzaam meelopen met de wagen, in de optocht van Den Bosch op maandagmiddag 8 februari. Jong of oud, iedereen is welkom!

Graag horen wij of je ons bij een van bovenstaande zaken wil helpen. Heb je nog vragen, aarzel dan niet om ze te stellen. De Vlinderstichting coördineert het werk, en je kunt je . Vraag ook gerust andere mensen in je omgeving die het leuk vinden om mee te doen, want alle hulp is welkom.
Hopelijk tot in januari of februari!