20 april 2015

Pop gaat ondergronds

De pop van ligusterpijlstaart (foto: Willem Domhof)
Als mensen weer in de tuin aan het werk gaan krijgen we weer regelmatig bericht van mensen die bij het spitten glanzende bruine poppen tegenkomen. Meestal gaat het hier om poppen van nachtvlinders.

Met name de ligusterpijlstaart kan je zomaar in de tuin tegenkomen. Deze nachtvlinder komt overal in Nederland veel voor. De vlinder zelf wordt niet zo vaak gemeld, omdat deze alleen maar midden in de nacht vliegt.
Maar ook de poppen van bijvoorbeeld de huismoeder worden regelmatig in de tuin gevonden.
Een pop gevonden? Leg hem dan terug waar u hem hebt gevonden. Als de pop ver genoeg is ontwikkeld zal de vlinder vanzelf naar buiten kruipen.

Rupsen

De schitterende rups van ligusterpijlstaart (foto: Willem Domhof)
Zoals de naam al aangeeft leven de rupsen van liguster, de heggen die vaak om onze tuinen staan. De prachtig felgroene rups valt tussen de groene bladeren van de liguster niet op, ondanks het feit dat volgroeide rupsen wel 8 centimeter lang kunnen worden en meer dan een duimdikte.

De naam pijlstaart heeft deze groep te danken aan een krom pijltje dat bij de rupsen op het achterlijf zit. Dit pijltje is geheel onschadelijk: ze kunnen er niet meer steken! Rupsen zijn aanwezig van juli tot in oktober en dan gaan ze aan de wandel op zoek naar een plek om te verpoppen. Vaak worden ze dan in de tuin gezien.

Poppen

De rupsen van de ligusterpijlstaart verpoppen onder de grond en gaan op zoek naar plaatsen waar ze de bodem in kunnen komen. Vaak zijn dit de delen in de tuin waar we spitten. Ze kruipen soms wel 20 of 30 centimeter onder de grond en veranderen daar in pop. Deze pop blijft gedurende de winter maandenlang aanwezig.

Vlinders

De vlinder van de ligusterpijlstaart vliegt alleen 's nachts (Foto: Bob van de Dijk)
In mei kruipen de vlinders onder de grond uit de pop en kruipen naar boven toe. Eenmaal in de buitenlucht gaan ze ergens gaan hangen om hun vleugels op te pompen. Daarvoor moeten ze wel hangen, want vanaf de grond de vleugels oppompen lukt niet, de zwaartekracht moet wel een handje helpen.

De vlinders vliegen in de zomer en de rupsen verschijnen in de loop van augustus weer.