23 juli 2010

Populierengroenuil na 56 jaar weer in Nederland

Populierengroenuil. Foto: Kiena Brouwer
Na slechts één vondst in de vorige eeuw is er nu een tweede exemplaar van de populierengroenuil (Earias vernana) gevonden in ons land.

Op 22 juli werd door mevrouw Kiena Brouwer een exemplaar van een kleine groene nachtvlinder gevangen in haar tuin te Emmen. Deze werd aan het begin van de avond met licht gelokt. Een foto van de vlinder werd op Waarneming.nl geplaatst waarbij Tymo Muus haar vertelde dat het ging om een zeer bijzondere soort. De laatste, en tevens de enige keer dat de populierengroenuil werd gezien in ons land was op 5 juni 1954. Ook dat exemplaar werd gevonden in Drenthe, maar dan in het noorden van de provincie, te Donderen, door de heer W.L. Blom. De soort lijkt wat op de kleine groenuil (Earias clorana) maar is in de eerste instantie bleker en bezit niet dergelijke smalle groene dwarsbanden.

Lees meer over de populierengroenuil op Vlindernet.