5 augustus 2012

Recordaantal tellers tijdens tuinvlindertelling

Ook in 2012 werd de kleine vos het meest geteld tijdens de tuinvlindertelling
Afgelopen weekend hield De Vlinderstichting voor de vierde keer de jaarlijkse tuinvlindertelling. Nog nooit eerder werd er in zoveel tuinen geteld. Inmiddels zijn er ruim 1800 tellingen binnen en er wordt nog steeds doorgegeven. De kleine vos werd het meest geteld, gevolgd door de dagpauwoog en de atalanta. Alle resultaten staan op www.vlindermee.nl.

De tuinvlindertelling wordt ieder jaar in het eerste weekend van augustus gehouden. Dit jaar werd de kleine vos het meest geteld. Ook in voorgaande jaren eindigde deze typische tuinvlinder op de eerste plaats. De dagpauwoog werd tweede, de atalanta eindigde als derde.

Veel of weinig vlinders?

De atalanta eindigde als derde
Er werden in 2012 iets meer vlinders geteld dan in 2011. Dat betekent echter niet dat het goed gaat met de vlinders.

Tijdens de tuinvlindertelling was het overwegend zonnig. Dat had hoge aantallen vlinders moeten opleveren. Toch gaven veel tellers aan maar weinig vlinders te zien. De tuinvlindertelling laat zien dat het aantal vlinders wat lager is dan gemiddeld in voorgaande jaren, zoals 2010 en 2009.

Dagpauwoog

Tegenwoordig zijn er veel minder dagpauwogen dan in de jaren negentig (Foto: Wanny Schelling)
De dagpauwoog eindigde dit jaar hoger dan andere jaren. Het is een veel voorkomende vlinder die overal in Nederland gezien kan worden. Hij gebruikt brandnetel als voedselplant voor de rups, en dat is in ons land natuurlijk geen zeldzaamheid.

Normaal worden de meeste dagpauwogen gezien in de tweede helft van juli. Maar dit jaar lijkt alles een beetje later, zo ook de dagpauwogen. Afgelopen weekend werden ze daarom meer geteld dan tijdens de vorige tuinvlindertelling.

Toch gaat het al jaren slecht met de dagpauwoog. De aantallen uit het begin van de jaren negentig worden nergens meer gehaald. De Vlinderstichting werkt aan het achterhalen van de oorzaken van de achteruitgang van deze vlinder.

Vlinder mee!

Gehakkelde aurelia
De tuinvlindertelling is natuurlijk een momentopname. De Vlinderstichting verzamelt het hele jaar gegevens over vlinders. Iedereen kan daar aan bijdragen door vlinderwaarnemingen doorgeven. Waarnemingen uit de tuin kunt u maandelijks doorgeven via www.vlindermee.nl. Alle andere vlinderwaarnemingen kunt u kwijt op www.telmee.nl of www.waarneming.nl.

De Vlinderstichting bedankt alle deelnemers hartelijk voor deelname aan de tuinvlindertelling.