steenrode heidelibelklein koolwitje op sleedoornheideblauwtjedistelvlinder op kattenstaart
De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Helpt u ook mee?

22 mei 2013

Rik Leemans lid van de Raad van Toezicht van De Vlinderstichting

Rik Leemans
Per 21 mei is Prof. Rik Leemans toegetreden tot de Raad van Toezicht van De Vlinderstichting. Leemans is hoogleraar aan Wageningen University.

Prof.dr. Rik Leemans is leerstoelhouder van de leerstoelgroepen Milieusysteemanalyse en Aardsysteemkunde van Wageningen University. Hij draagt bij aan IPCC-rapporten, het Millennium Ecosystem Assessment en andere internationale wetenschappelijke beleidsevaluaties, en doet onderzoek naar de oorzaken en gevolgen van veranderingen in biodiversiteit, klimaat en landgebruik. Hiervoor werkte hij bij de Uppsala University in Zweden, het IIASA in Oostenrijk, en het RIVM in Bilthoven.

Prof. Leemans heeft artikelen gepubliceerd over uiteenlopende onderwerpen, zoals bosdynamiek, koolstofcyclus, landgebruik, biodiversiteit, klimaatverandering, kwetsbaarheid en duurzaamheid. Hij is eindredacteur van het wetenschappelijk tijdschrift ‘Current Opinion in Environmental Sustainability’.

Titia Wolterbeek, directeur van De Vlinderstichting: “Wij zochten voor onze Raad van Toezicht een vertegenwoordiger vanuit het onderzoeksveld, met een grote betrokkenheid bij ons werkterrein. Rik Leemans voldoet hier uitstekend aan en versterkt tevens de internationale component in de Raad.”

Rik Leemans volgt Prof. dr. Marcel Visser, Hoofd van de afdeling Dierecologie bij het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO), op.