steenrode heidelibelklein koolwitje op sleedoornheideblauwtjedistelvlinder op kattenstaart
De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Helpt u ook mee?

13 oktober 2009

Rotte pruimen: geweldig voor nachtvlinders

In een pruimenboomgaard die niet helemaal was geoogst, zijn zaterdag bijna 100 nachtvlinders geteld, verdeeld over 17 soorten. Ze werden aangelokt door het oude en al gistende fruit.

In het najaar zijn er niet veel bloeiende planten meer te vinden en nachtvlinders kun je dan aanlokken door een zoet en alcoholrijk smeersel op bomen aan te brengen. Vlinders komen van tientallen meters af op de geur en drinken van de zoetigheid. Vlinderaar Paul Hoekstra smeerde afgelopen weekend veel bomen in een pruimenboomgaard in Beusichem. Het leek een weinig succesvolle onderneming, want er kwamen geen vlinders af op de stroop. Tot hij plotseling een nachtvlinder in zijn zaklamp kreeg die boven hem fladderde. Hij zag de vlinder landen op een al helemaal verrotte pruim, waar hij direct begon te drinken. Toen Paul de boomgaard verder inspecteerde telde hij 96 nachtvlinders, verdeeld over 17 soorten, allemaal op de nog in de boom hangende rotte pruimen. Naast algemene soorten zoals bruine herfstuil (37 exemplaren), zwartstipvlinder (24) en variabele herfstuil (7, zie foto) werden er ook zeldzamere soorten aangetroffen zoals de iepengouduil en de coniferenuil. Die laatste soort was nog niet eerder gezien in de Betuwe. Kijk voor het totale lijstje met waargenomen vlinders het nieuwsbericht van de Natuur- en Vogelwacht Culemborg.