27 april 2010

Schrijf je in voor het vlinderwandelweekend

Klein geaderd witje, veel gezien op het Pieterpad
In één weekend het Pieterpad lopen en tegelijkertijd vlinders tellen. Dat gebeurt op 21 en 22 augustus 2010 tijdens het vlinderwandelweekend. Inschrijven voor een of meerdere etappes kan vanaf vandaag via www.vlinderwandelweekend.nl.

Het 492 kilometer lange Pieterpad (een uitgave van Nivon Natuurvrienden) loopt van Pieterburen naar de Sint-Pietersberg en is voor deze gelegenheid opgeknipt in 93 etappes tussen de 5 en de 10 km lang. Tijdens het wandelen van een (of meerdere) etappes tellen de deelnemers de vlinders die ze zien op dit meest bekende wandelpad van Nederland.

Iedereen kan zich inschrijven voor een of meerdere Pieterpad-etappes. Wandelaars lopen op eigen gelegenheid. Hoe de begin- en eindpunten met het openbaar vervoer te bereiken zijn, is te zien op de website.

In dit derde vlinderwandelweekend hopen de organisatoren De Vlinderstichting en Nivon Natuurvrienden dat, net als in 2008 en 2009, alle etappes weer worden gelopen. Zo kan er een goede vergelijking gemaakt worden als het gaat om de vlinderstand in Nederland. In 2009 werden 7607 vlinders gemeld (tegenover 4200 in 2008). Dat komt vooral omdat 2008 een slecht vlinderjaar was. De meest gespotte vlinder was in beide jaren het klein koolwitje.

De Vlinderstichting maakt zich sterk voor de bescherming van vlinders en libellen. ,,De kennis die we opdoen tijdens het vlinderwandelweekend kunnen we gebruiken voor bescherming”, zegt Theo Verstrael, directeur van De Vlinderstichting. Rob de Lange, directeur Nivon: ,,Het is een unieke activiteit: een estafette over zo’n afstand op een langeafstandswandelpad (LAW).’’ Nivon-vrijwilligers beheren 4000 kilometer aan langeafstandswandelroutes, waaronder het Pieterpad.