26 juli 2010

Spiegeldikkopjes in de Peel: een goed jaar in slechte tijden

Spiegeldikkopjes zijn goed te herkennen aan hun stuiterende vlucht en de lichte ronde vlekken wanneer ze nectar drinken op bijvoorbeeld distels of braam.
Het spiegeldikkopje is een bedreigde dagvlinder die tegenwoordig alleen nog in de Peelstreek voorkomt. De aantallen zijn sinds 2004 alarmerend laag. Zoals we in juni al aankondigden, wordt deze zomer in Limburg extra aandacht aan de soort besteed om de huidige verspreiding en aantallen in beeld te brengen. We kunnen nu een eerste balans opmaken.

Beginnen we met het goede bericht, dan kunnen we vaststellen dat het spiegeldikkopje een goed jaar doormaakt. De aantallen in de kernpopulaties van het Weerterbos en de Groote Peel liggen hoger dan de laatste jaren. In totaal zijn er in beide gebieden al 350 vlinders gemeld. Harrie Vossen en Frans Konings van IVN Weert telden op een stuk van 5 hectare in het Weerterbos wel 85 spiegeldikkopjes, tegen slechts 27 in 2009.

Het slechte nieuws is dat het spiegeldikkopje nu verdwenen lijkt uit De Zoom en enkele andere kleinere gebieden. Bovendien zijn de aantallen in de Mariapeel laag en is het voorkomen in de Groote Peel veel minder verspreid dan in de jaren 2002 en 2003. De verklaring van de achteruitgang is nog niet goed te geven, maar het is opvallend dat de waarnemingen beperkt zijn tot gebieden waar de waterhuishouding behoorlijk stabiel is en voldoende nectarbronnen te vinden zijn. Verdroging lijkt de belangrijkste bedreiging voor het spiegeldikkopje te zijn. Met de verwachting dat zomerdroogte in de toekomst vaker zal voorkomen, is dat geen prettige boodschap. Wanneer alle waarnemingen binnen zijn, kunnen we daar hopelijk meer over zeggen. Intussen is het goed om te weten dat er in de twee grote gebieden weer behoorlijk wat spiegeldikkopjes rondvliegen!

Leefgebied van het spiegeldikkopje.