Grote vuurvlinderRups van de nachtpauwoogMoerasparelmoervlinderPaardenbijter

Stage of afstudeervak

De Vlinderstichting heeft in de loop der jaren al aan vele studenten en stagiairs een studieplaats geboden. Misschien ook iets voor jou? Je kunt stage lopen of een afstudeerproject doen op het gebied van Onderzoek & Advies en Voorlichting & Educatie. Beide aandachtsvelden hebben een aantal thema’s, waarbinnen afstudeerprojecten en stage-onderwerpen hun plaats vinden.

Internships and MSc projects (English)

Afstudeerprojecten

Studenten van HBO-opleidingen en universiteiten kunnen aan een afstudeerproject werken. Dit betreft vooral een verdieping en een aanvulling op lopende projecten of onderwerpen die in de belangstelling staan. Uiteraard wordt de zwaarte van het onderwerp, bijvoorbeeld wat betreft gegevensverwerking en statistiek, aangepast aan de vooropleiding. We gaan ervan uit dat je zelfstandig kunt werken en eigen initiatief niet uit de weg gaat.

Prof.dr.ir. van De Vlinderstichting is als buitengewoon hoogleraar Ecologie en Bescherming van Insecten verbonden aan het Laboratorium voor Entomologie van Wageningen Universiteit. Studenten kunnen bij hem ook via Entomologie een afstudeervak op vlindergebied doen.

Stageplaatsen

Bij stages is de eigen opdracht korter en concreter. Een belangrijk deel vormt daarnaast het functioneren binnen de organisatie. Je maakt kennis met projectmatig werken en samenwerking in teamverband. Stagiairs werken naast hun eigen opdracht mee aan lopende projecten en reguliere activiteiten. Naast veldwerk betreft dit onder meer gegevensverwerking, het meehelpen bij activiteiten zoals lezingen en tentoonstellingen en het deelnemen aan natuur- en milieumarkten. Ook stagiairs moeten zelfstandig kunnen werken.

Onderzoek en Advies

Op het gebied van Onderzoek en Advies is er van mei tot september vaak veldwerk te doen, in sommige gevallen zelfs in het winterseizoen. Buiten het veldseizoen kun je bijvoorbeeld werken aan onderzoek op basis van bestaande gegevensbestanden en literatuurstudie.

Thema’s:
  • Monitoring
  • Ecologisch onderzoek – invloed van omgevingsfactoren
  • Ecologisch onderzoek – autecologie van soorten
  • Inrichting & Beheer
  • Nachtvlinders

Voorlichting en Educatie

Op het gebied van Voorlichting en Educatie varieert het werk van het samenstellen van brochures en literatuurstudie tot enquêtes en interviews bij gemeenten en groenbeheerders.

Thema’s:
  • Communicatie
  • Educatie

Stages voor MBO-studenten

De Vlinderstichting biedt in principe geen stages voor MBO-ers aan.

Geïnteresseerd?

Interesse in een stage of afstudeerproject? Lees dan de lijst met mogelijke projecten en kies een of twee projecten uit die je leuk lijken. Neem vervolgens telefonisch of via e-mail een afspraak met Liesbeth van Agt. Zij maakt voor jou een afspraak voor een oriënterend gesprek met de beoogde stagebegeleider(s).

Laatste wijziging: 7 december 2016

Zoeken naar eitjes van de sleedoornpage.
Het veld in met de GPS.
Een marktkraampje is een van de manieren om draagvlak te creëren.
Gele luzernevlinder.
Kleine roodoogjuffer.