Kleine vos op zonnehoedGehakkelde aureliaDagpauwoogKoninginnenpage
De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Helpt u ook mee?

Natuurkalender (fenologie)

Wie ziet de eerste dagvlinders?

Voor veel mensen zijn vlinders echte lentebodes.
De eerste citroenvlinder geeft echt het gevoel dat het voorjaar er aan zit te komen. In samenwerking met De Natuurkalender en VARA's Vroege Vogels wil De Vlinderstichting zoveel mogelijk ‘eerste waarnemingen’ van een aantal vlindersoorten verzamelen. We zijn dus niet alleen op zoek naar uw eerste vlinder, maar ook naar uw eerste waarnemingen van andere soorten vlinders, planten en vogels die meedoen in De Natuurkalender... Wilt u weten wanneer de verschillende soorten worden verwacht te gaan vliegen, raadpleeg dan onze vliegtijdverwachting op basis van de negendaagse weervoorspelling.

Sinds 2003 worden de 'eerste waarnemingen' verzameld via de website van De Natuurkalender. Bij de nieuwe vormgeving en het ontwikkelen van nieuwe mogelijkheden voor het raadplegen van uw eigen waarnemingen heeft De Vlinderstichting een vernieuwende en stimulerende rol gespeeld. Dagelijks kunt u het verschijnen van de Nederlandse dagvlinders op deze pagina volgen. Maar natuurlijk gaat u ook naar buiten. Ziet u een vlinder voor de eerste keer dit jaar, geef dan nu meteen de waarneming door.

Al uw andere vlinder- en libellenwaarnemingen kunt u nog steeds aan De Vlinderstichting doorgeven via Telmee.

Alvast hartelijk bedankt.