Kleine vos op zonnehoedEen vlindertuin is zonnig en bloemrijkIn een vlindertuin staan veel nectarplantenKoninginnenpage

Vlinders in de winter

Vlinders hebben verschillende strategie├źn om de koude winter door te komen. Iedere vlindersoort overwintert op zijn eigen manier.

Eitje, rups, pop of vlinder?

De meeste dagvlinders brengen de winter in ons land door als eitje, rups, pop of vlinder. Hiervoor zoeken ze een beschut plekje in de tuin. De soorten die als vlinder overwinteren zie je op een zonnige voorjaarsdag vaak als eerste weer verschijnen!

Eitjes, rupsen en poppen zitten tussen planten, in het strooisel onder dorre bladeren, in het gras of in de grond. Vlinders verschuilen zich vaak op zolders of in schuren. Daar wachten ze rustig af tot het voorjaar weer begint. Als je zo'n vlinder ziet kan je hem het beste met rust laten.

Soorten die overwinteren als vlinder:
  • dagpauwoog
  • citroenvlinder
  • kleine vos

Soorten die overwinteren als eitje:
  • groot dikkopje
  • zwartsprietdikkopje

Soort die overwinteren als rups:
  • oranje zandoogje
  • koevinkje

Soort die overwinteren als pop:
  • groot koolwitje
  • klein geaderd witje

Trekvlinders

De distelvlinder vliegt ieder jaar naar het zuiden om te overwinteren.
Net als trekvogels bestaan er ook trekvlinders. Deze vlinders komen ieder voorjaar vanuit het warme zuiden richting Nederland. In de zomer planten ze zich voort in ons land. En in het najaar vliegt de nieuwe generatie weer terug naar het zuiden om daar te overwinteren. De atalanta en de distelvlinder doen dit.

Uw tuin winterklaar?

In een kale, schoongeharkte tuin kunnen vlinders geen beschutting vinden tegen regen of kou. In zo'n tuin kan geen vlinder overwinteren. Dus uw tuin winterklaar maken? Niet doen!

Met een vlinderkastje kunt u een beschut plekje voor de winter creeren.

Laatste wijziging: 19 september 2014

Help de vlinders, steun De Vlinderstichting!

Uw tuin vlindervriendelijk?

Maak van uw tuin een vlinderparadijs met het stappenplan van De Vlinderstichting.