steenrode heidelibelklein koolwitje op sleedoornheideblauwtjedistelvlinder op kattenstaart
De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Helpt u ook mee?

28 juli 2009

Succes gentiaanblauwtje

Het gentiaanblauwtje is een zeldzame vlinder in Nederland die de afgelopen jaren sterk is achterui t gegaan. Op allerlei vochtige heidevelden worden maatregelen genomen om de soort te helpen en we zien nu plaatselijk dat het succes heeft.

Zo heeft de IVN Mierlo en omstreken, samen met de beheerder, kleinschalig gemaaid en afgevoerd op een heideveld waar veel pijpenstrootje stond. De klokjesgentianen steken nu weer boven de plantengroei uit. Groot was de blijdschap toen vorige week de eerste eitjes van het gentiaanblauwtje werden gevonden (zie foto). De vlinder lijkt zo snel te profiteren van de activiteiten van de werkgroep. Ook op andere plekken waar maatregelen zijn getroffen blijkt het gentiaanblauwtje zich te vestigen. Het is een zeldzame en erg honkvaste vlinder, dus de afstand tot bestaande leefgebieden mag niet te groot worden. Het gentiaanblauwtje vliegt nog zeker een week of drie, dus nieuwe vondsten zijn niet uitgesloten.