26 juli 2016

Superzeldzaam blauwtje in stadstuin!

Het geraniumblauwtje uit Bilthoven (foto: Sylvia van Leeuwen)
Het geraniumblauwtje is een zeldzame vlinder die niet eens elk jaar in Nederland wordt gemeld. Afgelopen vrijdag zat er een in een tuin in Bilthoven en ook de dag erna werd hij daar gezien. Het kan zijn dat, door het vrij lang aanhoudende warme weer, dit kleine blauwtje de komende weken op meer plaatsen wordt aangetroffen.

Afgelopen vrijdag, 22 juli, vond Sylvia van Leeuwen een geraniumblauwtje in haar tuin. Ze meldt als opmerking op Waarneming: “Hij zat in onze achtertuin. We hebben hem daar niet eerder gezien. De plant waar hij op zat is een Salvia microphylla en heeft in tuincentra de naam 'hot lips', maar we hebben ook een vak geraniums in de tuin”. Het was een mooi vers exemplaar, dat beide staartjes nog had. Die zijn kwetsbaar en als een vlinder wat langer heeft rondgevlogen, ontbreken deze meestal. Het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes is niet aan de kleur en tekening te zien. De vorm van het achterlijf is bij vrouwtjes wat dikker en ronder. Het lijkt er op dat de vlinder die Sylvia gefotografeerd heeft een vrouwtje is. Ook een dag later, op zaterdag werd het blauwtje nog in de tuin gezien.

Mannetjes en vrouwtjes lijken erg op elkaar (foto: Sylvia van Leeuwen)
Het geraniumblauwtje komt oorspronkelijk uit Zuid-Afrika, maar is eind jaren 80 van de vorige eeuw op Mallorca verschenen en heeft zich bijna plaagvormig uitgebreid langs de hele Middellandse Zeekust. In dorpjes daar worden de geraniums in de bloembakken aangevreten en de geraniumkwekerijen ondervinden ook veel schade. Af en toe komen er ook geraniumblauwtjes naar ons land en bijvoorbeeld in 2003 hebben ze zich hier ook voortgeplant. In Beek (Limburg) en Heesch (Noord-Brabant) zijn toen eitjes, rupsen en poppen gevonden en ook nieuwe generatie vlinders zijn er gezien. De soort kan nog tot in oktober worden aangetroffen, maar kan hier, voor zover we weten, de winter niet overleven. Zeker weten doen we dat trouwens niet. Zo zijn er meldingen uit Zoetermeer uit september 2008 en ook uit juli 2009. Uit Maastricht zijn meldingen uit 2009, 2012 en 2014, maar wel van heel verschillende locaties in de stad.

Het geraniumblauwtje zit hier op een salie (Salvia microphylla), maar plant zich voort op Geranium en Pelargoniuw (foto: Bart van Tooren)

Het is in ieder geval opletten de komende tijd, want dit bijzondere blauwtje kan nog maandenlang worden gezien. Wist u dat de bakken met hanggeranium die je in veel steden tegenkomt, goede voortplantingsplekken zijn? Zoek de knoppen maar eens af naar de platronde witte eitjes van geraniumblauwtje. En als u geranium of pelargonium in de tuin hebt, kan de soort ook daar zomaar eitjes hebben afgezet. Het zou leuk zijn als er, tijdens de grote landelijke tuinvlindertelling op 5 tot 7 augustus, ook geraniumblauwtjes worden doorgegeven.