Tijgerblauwtje in de keuken

donderdag 14 oktober 2010

In Breda is een tijgerblauwtje gezien. Dit is een vlindertje uit het zuiden van Europa, dat af en toe flink trekt en dan ook in ons land terecht komt. Is dit zo’n zwerver of is hij op een andere manier hier gekomen?

Van Coby Stapel- van der Zalm kreeg De Vlinderstichting zondag 10 oktober het volgende bericht: “In mijn keuken vond ik tegen het raam een klein vlindertje met ‘staartjes’ en een gemarmerde onderkant. Enig zoekwerk leverde via jullie mooie site de naam tijgerblauwtje, Lampides boeticus op. Een vlindertje uit het Middellandse Zeegebied, dat grote afstanden kan afleggen en incidenteel ook in ons land terecht komt. Erg leuk. We hebben er een serie foto's van gemaakt, waarvan ik een paar duidelijke meestuur”. Op de foto’s was onmiddellijk te zien dat Coby de soort juist had gedetermineerd. Het is de eerste melding van deze vlinder in 2010. Bijna elk jaar wordt het tijgerblauwtje wel gezien. In 2006 waren er zelfs vijf meldingen. Coby schrijft verder in haar mailtje: “Terwijl ik mij nog aan het verbazen was over het feit dat zo'n klein vlindertje zulke afstanden kan afleggen, viel mijn oog op een tros Spaanse druiven op het aanrecht......”.

De vraag bij veel meldingen van exoten is of ze op eigen kracht hier zijn gekomen of dat ze zijn meegelift. Van tijgerblauwtje is bekend dat hij echt ver kan vliegen en hij kan zeker op eigen kracht Breda bereikt hebben. Toch is het in dit geval waarschijnlijker dat hij is meegekomen met etenswaren. Hij zou goed als pop tussen de druiventrossen hebben kunnen zitten en in de keuken uit de pop zijn gekropen. Dat is ook wat Coby zich afvraagt als ze schrijft: “Dat hij IN mijn keuken zat, is ook wat verdacht. Hij moet dan via de bijkeuken zijn binnengekomen en door een binnendeur de keuken ingevlogen zijn.” Een andere aanwijzing dat de vlinder niet op eigen kracht is binnengekomen is het feit dat het een erg verse vlinder betreft. Alle schubben zijn nog aanwezig en zelfs de twee staartjes zijn ongeschonden. Dat kan ook wel bij een vlinder die al ver heeft gevlogen, maar is minder voor de hand liggend. Van het tijgerblauwtje is bekend dat hij in etenswaren ons land binnenkomt. Zo is er een paar jaar geleden een rups gevonden in peultjes die uit Afrika waren ingevlogen. We zijn erg geïnteresseerd in deze meldingen van exoten. Door de klimaatverandering zouden dit soort gasten vaker in Nederland te zien kunnen zijn en dat houden we graag goed in de gaten. Ook exoten dus graag melden.